-

Mobile messaging: wereldwijd 1,4 miljard gebruikers dit jaar

Mobile messaging apps blijven immens populair. Dit jaar zullen wereldwijd meer dan 1,4 miljard consumenten ervan gebruik maken. Een stijging van maar liefst 31,6 procent in vergelijking met vorig jaar.

Dat blijkt uit onderzoek van eMarketer. Inmiddels is het gebruik van over-the-top (OTT) mobile messaging apps zo populair dat 75 procent van de smartphonegebruikers er minstens maandelijks een berichtje mee verstuurt of ontvangt.

En daar houdt het niet bij op, is de voorspelling. De groei neemt wel af maar tegen 2018 zal het aantal chatapp-gebruikers de twee miljard bereiken. Oftewel 80 procent van de smartphonegebruikers wereldwijd.

plaatje emarketer 5

Social sharing steeds populairder

De reden voor deze groei? De apps krijgen steeds meer interessante features zoals peer-to-peer payments en m-commerce. Consumenten raken steeds meer geïnteresseerd in intieme fora voor social sharing. En daarnaast spreken de verschillende mogelijkheden van communicatie consumenten aan.

WhatsApp en Facebook Messenger aan kop

Maar de markt voor mobile messaging apps is dichtbevolkt. Het meest populair zijn apps als WhatsApp, Facebook Messenger, WeChat, Line en Snapchat, aldus eMarketer. Met een flinke voorsprong voor de eerste twee apps, beide eigendom van Facebook.

Niet elke chatapp is even goed in het opbrengen van geld. WeChat met zijn platform concept wel. Wat de meest populaire omzetmodellen zijn? Betaalde digitale content zoals games, video’s en emoji’s. Advertising zoals infeed ads en officiële accounts. Mcommerce met in-app aankopen. Online-to-offline commerce zoals het bestellen van eten en aanhouden van taxi’s. En financieel zoals peer-to-peer payments en abonnementen.

Azië spant de kroon

Het meest populair is mobile messaging in Azië-Pacific, waar 58 procent van de wereldwijde mobiele berichtenverstuurders zich bevindt. Ook in Latijns Amerika wordt er veel gebruik van gemaakt. 68,1 procent van de mobiele internetgebruikers daar gebruikt minstens eens per maand een dergelijke app. En eMarketer verwacht dat dit aandeel tegen 2019 toegenomen is naar 77,4 procent.

plaatje emarketer 6

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond