-

Moeders bereik je via Facebook

Moeders zijn een belangrijke doelgroep. Zij zijn immers – nog steeds – de decision makers van het huishouden. Zij bepalen als geen ander wat er gekocht wordt. En van welke merken. Maar waar bereik je de drukke moeders? Het antwoord is simpel: online.

Zo berekent eMarketer dat er dit jaar maar liefst 29,7 miljoen Amerikaanse moeders op sociale netwerken te vinden zijn. Een mooi percentage van 86,1 procent van alle vrouwelijke internetgebruikers met kinderen onder de 18 jaar. Welk medium favoriet is? Facebook, met afstand. Negen op de tien moeders in de groep social mediagebruikers is op Facebook te vinden, zo’n 26,7 miljoen vrouwen dus.

FOMO

En de moeders blijken grootgebruiker. Uit onderzoek van Edison Research voor Triton Digital (2.002 respondenten waarvan 370 moeders) blijkt dat de ondervraagde Amerikaanse moeders maar liefst 7,4 keer per dag hun Facebookaccount checken. Terwijl de gemiddelde gebruiker dat slechts 5,9 keer op een dag doet.

Fear of missing out, oftewel FOMO, drijft het aantal check-ins de laatste jaren flink op. Zo bekeken moeders in 2012 hun account nog slechts 4,7 keer. En de vaders? Die bekeken hun timelines in 2012 maar 2,1 keer op een dag. Toch is ook hun frequentie flink toegenomen naar 5,5 keer per dag vorig jaar.

plaatje mothers

Drie uur en zeven minuten per dag online

Internet is het belangrijkste medium voor moeders (59 procent). Daarna volgt een gapend gat en vervolgens is televisie de runner up met 30 procent van de ondervraagde moeders die dit medium essentieel vinden. Moeders spenderen dan ook steeds meer tijd online. Was dit in het jaar 2000 nog 24 minuten per dag, in 2015 is dat omhoog geschoten naar 3 uur en 7 minuten per 24 uur. Oftewel bijna acht keer zoveel. De gemiddelde internetgebruiker spendeert overigens ‘slechts’ 2 uur en 51 minuten op internet.

Vooral via de mobiel

Met welk device de moeders hun online uren doorbrengen? Het makkelijkste en meest mobiele device natuurlijk: de telefoon. In 2015 logt 67 procent van de Amerikaanse moeders in op Facebook via de mobiel. Een stijging van 7 procent ten opzichte van 2014 (60 procent) en 22 procent in vergelijking met 2013 (45 procent). Facebooken op de tablet is minder gebruikelijk. Dat doet slechts 13 procent van de moeders, alhoewel ook dit percentage de laatste jaren toeneemt.

De moeders die tig keer per dag inloggen op hun sociale netwerk doen dit niet alleen om de laatste updates te lezen. Ze zijn ook fanatiek in de interactie met merken. Zo volgt maar liefst 44 procent van de ondervraagde moeders een bedrijf of merk via Facebook of Twitter. Van de gemiddelde social media-gebruiker doet 41 procent dit.

Meer highlights:

  • Een Amerikaanse moeder heeft op Facebook gemiddeld 315 vrienden.
  • Het gebruik van Pinterest neemt flink toe onder moeders: van 22 procent in 2013 naar 43 procent in 2015.
  • Moeders communiceren het liefst via texting (79 procent). 70 procent prefereert bellen, 43 procent houdt contact via e-mail en 8 procent doet aan video chatten.

Het volledige rapport Moms and Media 2015 van Edison Research en Triton Digital is hier te downloaden.

plaatje mothers2

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond