-

Onderzoek: 14 procent wereldwijde ad spend gaat verloren aan adblocks

Het verhaal gaat dat de gemiddelde consument dagelijks 5.000 reclames op zich afgevuurd krijgt. Een flink aantal. Maar wie zoekt op ‘how to block ads’ krijgt meer dan 700 miljoen resultaten. En steeds meer mensen maken daar dan ook gebruik van.

Ad-avoidance is een groeiend probleem voor marketeers, concluderen PageFair en Adobe in The cost of ad blocking. Jaar op jaar groeide het aantal mensen dat adblocking-software gebruikt met maar liefst 41 procent. En momenteel gebruiken wereldwijd 198 miljoen mensen actief adblocks op hun desktop.

plaatje adobe

Meer blockers in Europa

Europa (35 procent) laat minder hoge groeicijfers zien dan Amerika (48 procent) als het gaat om de toename van adblock-gebruik. Maar het aantal maandelijkse actieve gebruikers is hier wel hoger: 77 miljoen versus 45 miljoen in het tweede kwartaal van 2015. Griekenland (36,7 procent) en Polen (34,9 procent) laten de hoogste adblock-gebruikscijfers zien.

21 miljard reclamedollars in het afvoerputje

Alhoewel 198 miljoen reclamewerende mensen slechts zes procent van de wereldwijde internetpopulatie is, zijn de kosten ervan enorm. Zo berekenden PageFair en Adobe dat de misgelopen omzet in 2015 neerkomt op meer dan 21 miljard dollar. Oftewel, veertien procent van de wereldwijde reclameuitgaven. En de verwachting is dat de kosten in 2016 zelfs oplopen tot 41,4 miljard dollar.

plaatje adobe2

Vooral door Google Chrome

Hoe het komt dat er steeds meer mensen gebruik maken van adblocks? Het gebruik van Google Chrome als browser blijft groeien en via Chrome kunnen de blocks erg gemakkelijk geïnstalleerd worden. Via Chrome nam het aantal maandelijkse actieve adblock-gebruikers in een jaar tijd met 51 procent toe, nu neerkomend op 126 miljoen gebruikers.

Safari laat met 71 procent groei een steilere lijn zien, maar komt nu ‘slechts’ neer op negen miljoen maandelijkse actieve gebruikers. Firefox heeft er na een groei van zeventien procent inmiddels 48 miljoen.

Ook voor mobiele sites is de verwachting dat er steeds meer adblocks gebruikt gaan worden. 38 procent van alle webbrowsing wordt mobiel gedaan. En slechts 1,6 procent van alle adblock-verkeer is momenteel via een mobiele device. Maar nu iOS9 van Apple ad blocking via de App Store aanbiedt, kunnen deze cijfers wel eens snel verleden tijd zijn.

Het volledige onderzoek The cost of ad blocking van PageFair en Adobe kan hier worden gedownload.

plaatje adobe3

Deel dit bericht

1 Reactie

Philippe van Ooteghem

Ik vind dit wel erg kort door de bocht. Als 14% van de banners geblokkeerd wordt, dan wil dat nog niet zeggen dat de spend ook met 14% daalt. Zeker niet als een groot gedeelte programmatic wordt verhandeld waarbij de prijs bepaald wordt door vraag en aanbod. Minder aanbod betekent relatieve schaarste, dus gaan de cpm tarieven een klein beetje omhoog. En dat is exact wat we de afgelopen jaren ook zien.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond