-

Onderzoek: de stand van marketing automation

De termen automation en technologie zijn inmiddels onlosmakelijk verbonden met marketing, zeker digital marketing. De genoemde voordelen variëren van leadgeneratie en personalisatie tot tijdsbesparing en het onderhouden van een goede klantrelatie na verkoop. Velen gebruiken het, maar er blijft nog steeds ruimte voor verbetering.

eMarketer vatte de trends samen in de Marketing Automation Roundup. De conclusie? Negen op de tien Amerikaanse B2B-marketeers gebruikt inmiddels minstens een marketing automation-oplossing. Maar de meeste marketeers geven aan dat ze een hoogstens een basic tech stack hebben. En slechts 10 procent noemt zichzelf NASA-level voor wat betreft marketing tech.

plaatje emarketer

Leads, leads, leads

Waar marketing automation vooral voor gebruikt wordt? Leadgeneratie (74 procent), het verbeteren van leadkwaliteit (76 procent) en het onderhouden van leads (82 procent). Het nummer vier doel van marketing automation is het verhogen van de salesomzetten en volgt op afstand met 53 procent.

Voor B2B-marketeers leiden lead nurture-campagnes tot veel betere resultaten dan standaard campagnes. Maar liefst bijna 25 procent van de ondervraagde marketeers zegt 20 procent verhoging van de saleskansen te zien met nurtured leads, en 21 procent rapporteert 10 procent verhoging.

Maar dat succes is afhankelijk van effectieve targeting en personalisatie. En daar komt het belang van marketing automation om de hoek kijken.

plaatje emarketer1

Veel tijdsbesparing

Veel marketeers geven daarnaast aan dat marketing automation hun team veel tijd bespaart. Op welke vlakken? Vooral het verzamelen van consumenteninzichten (57,9 procent), contentcreatie (48,6 procent) en het verzamelen en managen van visuele media (44,9 procent).

De belangrijkste marketingtechnologie voor B2B-marketeers? Technologie die contentmarketing faciliteert (85 procent), gevolgd door SEO (70 procent), CRM (68 procent), marketing automation (62 procent) en social media management (59 procent).

Maar dat is nu. Voor de toekomst ziet de top vijf er anders uit: contentmarketing, marketing automation, lead lifecycle, SEO en testing & optimization.

plaatje emarketer2

De Marketing Automation Roundup van eMarketer is hier aan te vragen.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond