-

Onderzoek: marketeer gebruikt alleen de basics voor personalisatie

Personalisatie is dé marketingtrend. Wereldwijd geeft maar liefst 49 procent van de marketeers er dit jaar meer geld aan uit. Maar waar gaan de dollars precies heen? De basics, zo blijkt uit onderzoek.

Data gebruikt voor personalisatie richt zich onder Amerikaanse marketeers vooral op e-mailadressen (57 procent), naam (45 procent), locatie (41 procent) en demografie (40 procent), concludeert eMarketer op basis van onderzoek van VB Insight. Geavanceerdere input zoals locatiegerelateerde data (18 procent), lifestyle details (15 procent) en psychographics (8 procent) wordt stukken minder vaak ingezet.

Top 5 types persoonlijke data gebruikt door marketeers wereldwijd

  1. E-mailadressen (57 procent)
  2. Naam (45 procent)
  3. Locatie (41 procent)
  4. Demografie (40 procent)
  5. Cookies (34 procent)

Ook Econsultancy en IBM kwamen met soortgelijke resultaten. Wie aan effectieve personalisatie wil doen, moet de consument door en door kennen. Maar marketeers in Noord-Amerika bleken vooral oog te hebben voor klantenservicegeschiedenis (71 procent) en demografische profielen (66 procent). Eerdere online aankopen, offline interacties of geolocatie werden slechts door minder van de helft van de respondenten ingezet.

Geen totaalbeeld van de klant

80 procent van de marketeers wereldwijd zegt niet meer van hun klanten te weten dan basale data als demografie en aankoopgeschiedenis, aldus VB Insight. En hebben ze wel meer data tot hun beschikking? Dan zegt maar liefst 96 procent niet goed te weten hoe die samengevlochten moet worden tot een totaalbeeld van de klant. Een flink probleem als je bedenkt dat zes op de tien marketeers zegt niet in staat te zijn de klant een gepersonaliseerde ervaring te geven. Puur omdat de data en profielen te gefragmenteerd blijven.

Personalisatie werkt

Waar personalisatie precies goed voor is? 3,2 keer hogere e-mail open rates, 20 tot 50 procent betere conversierates en een verdubbeling van de conversie voor marketeers die gebruik maken van marketing automation-systemen, aldus VB Insight. Personalisatie biedt klanten relevantie. Of ze het nu weten en waarderen of niet, het werkt. Maar dan moeten marketeers wel de juiste data weten te verzamelen én gebruiken.

Meer informatie over het rapport Identity and marketing: Capturing, unifying and using customer data to drive revenue growth van VB Insight is hier te lezen.

plaatje vb

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond