-

Onderzoek: meer geld richting mobiele search

De groei in paid search neemt af. En niet zo’n klein beetje ook. Wereldwijd is de jaarlijkse groei maar liefst 75 procent minder. De reden? Adverteerders spenderen onder andere meer aan mobiele search.

Dit concludeert Adobe in het Q4 2015 Digital Advertising Report. Bereikte SEM wereldwijd in het vierde kwartaal van 2014 nog een groei van 12 procent, nu is dat cijfer gekelderd naar 3 procent.

Vooral in Europa nam de groei sterk af. Hier was de groei in 2014 nog 17 procent, terwijl dat in het vierde kwartaal van 2015 nog slechts 5 procent is.

plaatje adobe

Momentum neemt af

Het lijken alarmerende cijfers, maar Adobe haast zich om te melden dat het niet betekent dat paid search als kanaal kleiner wordt. Het momentum neemt af, maar er is nog steeds groei. En er gaat meer geld richting mobiele search, wat ook meer traffic genereert (+35 procent).

Mobiele search is aantrekkelijk voor adverteerders vanwege de hoge mate van contentconsumptie op mobiele devices. Bovendien is de mobiele cost per click lager dan op de desktop.

De mobiele uitgaven bedragen nu 37 procent van alle SEM-uitgaven, een groei van 23 procent. Vooral smartphones zijn belangrijk voor de groei in mobiele search (+51 procent), terwijl het tabletaandeel juist een afname laat zien (-9 procent).

plaatje adobe1

Mind the gap

De gap tussen adverteerdersuitgaven en consumentengedrag lijkt af te nemen. Inmiddels is mobiele browsing goed voor 41 procent van alle sitebezoeken. Waar Adobe echter wel voor waarschuwt is een andere gap, namelijk die tussen traffic en conversie. De mobiele click converteert slechter, wat een nieuwe uitdaging voor marketeers betekent.

Minder groei Google-advertenties

Wereldwijd steeg Google paid search in 2015 slechts 5 procent, in vergelijking met een groei van 8 procent in 2014. Een afname in groei van 38 procent.

Vooral in Europa doet Google paid search het minder goed. Hier liepen de uitgaven met 50 procent terug: van 12 procent naar 8 procent. Toch steeg de CTR met 14 procent in zowel Noord-Amerika als Europa, wat inhoudt dat consumenten nog wel goed op de advertenties reageren.

Het volledige Q4 2015 Digital Advertising Report van Adobe is hier te bekijken.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond