-

Onderzoek: Nederlander kiest niet altijd voor goedkoopste retailer

Het gaat Nederlandse shoppers niet alleen om de beste deals. Ook gemak, verzendkosten en loyaliteitsprogramma’s hebben een grote impact op waar we onze boodschappen doen. Zo is maar liefst 57 procent van de Nederlanders lid van een loyaliteitsprogramma.

plaatje cognizant 1Dat blijkt uit onderzoek van Cognizant naar de winkelervaring van consumenten in Europa. Voor verschillende landen, waaronder Nederland, bracht het bureau een specifiek rapport uit. En wat blijkt? 35 procent van de Nederlanders kiest niet voor de goedkoopste retailer als de verzendkosten te hoog zijn.

4,3 miljoen huishoudens sparen Air Miles

Loyaliteitsprogramma’s zijn al lange tijd onderdeel van de Nederlandse retailbeleving. Denk bijvoorbeeld aan onze Air Miles, gelanceerd in 1994. Maar liefst 4,3 miljoen huishoudens maakt daarvan onderdeel uit.

Toch zijn loyaliteitsprogramma’s in Nederland minder populair dan in andere Europese landen. Doet in ons land 57 procent mee aan een dergelijk programma, in het Verenigd Koninkrijk is dat 85 procent en in Duitsland 65 procent.

plaatje cognizant

Vrouwen vaker lid loyaliteitsprogramma

Wie in ons land wel besluiten mee te doen aan een loyaliteitsprogramma? Met name de vrouwen. 62 procent van hen is lid van tenminste één programma en 27 procent van hen hangt er drie of meer aan. Van de mannen is 52 procent lid van een loyaliteitsprogramma, maar slechts 17 procent vindt er drie of meer de moeite waard.

Het effect van de loyaliteitsprogramma’s is duidelijk, ook al is het aantal lidmaatschappen in Nederland relatief laag. 17 procent van de shoppers in ons land zegt dat het krijgen van beloningspunten hen stimuleert in het doen van een aankoop. Ook al is het product ergens anders goedkoper te krijgen.

Ook ruilbeleid, service en gemak belangrijker dan prijs

Naast loyaliteitsprogramma’s en te hoge verzendkosten zijn ook het ruilbeleid (30 procent), de overall service (30 procent) en het gemak (28 procent) redenen voor Nederlanders om niet bij de goedkoopste retailer te shoppen. 21 procent van de Nederlandse shoppers is zelfs bereid meer te betalen vanwege het imago van een retailer.

plaatje cognizant 2

Het volledige onderzoek Re-imagining the customer experience van Cognizant specifiek voor Nederland is hier te downloaden.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond