-

Onderzoek: online mandje dient andere functie voor shoppers

Verlaten boodschappenmandjes, een doorn in het oog van iedere online retailer. Volgens het Amerikaanse bureau Listrak wordt maar liefst 74 procent van de online salestransacties afgebroken. Waarom? Het mandje dient een andere functie voor online shoppers. Maar gelukkig valt er wel iets aan te doen: een persoonlijke mailcampagne.

Verzendkosten zijn een groot struikelblok voor online shoppers. Zo zegt 51 procent van de ondervraagde Amerikaanse consumenten enigszins tot zeer in staat te staan om zijn online mand achter te laten als er geen gratis verzending geboden wordt. Vandaar ook dat het boodschappenmandje vooral gebruikt wordt om te checken wat de verzendkosten zijn, concludeert comScore.

Waarom laat je een online boodschappenmandje vol achter?

  1. Ik wilde zien wat de verzendkosten zijn (56 procent)
  2. Ik wilde de totale kosten zien (54 procent)
  3. De mand gebruik ik als geheugensteuntje voor toekomstige aankopen (40 procent)
  4. Ik wilde de kosten vergelijken met een andere site (29 procent)
  5. Ik wilde de btw op mijn order zien (22 procent)
  6. Ik wilde de kosten vergelijken met een fysieke winkel (22 procent)
Hoge conversierate met persoonlijke mailcampagne

Gelukkig is er wel iets te doen aan de achtergelaten boodschappen: een persoonlijke mailcampagne. Amerikaanse retailers die aan verlaten mandjes-campagnes deden, zagen een open rate die twee keer hoger lag dan gemiddeld. De click rate was vier keer het gemiddelde. En de conversierate? Maar liefst vijf keer het gemiddelde, aldus eMarketer. Kortom, de mailcampagnes waren meer dan effectief. Het gemiddelde aankoopbedrag lag hoger dan elke andere gebruikte trigger, met uitzondering van ‘opnieuw in voorraad’-mailtjes.

Minder kortingen, meer mails

plaatje listrakSteeds meer retailers versturen persoonlijke mailcampagnes om de verbroken salestransactie te herstellen (+86,25 procent). Van de Amerikaanse Top 500 retailers stuurt inmiddels ruim 45 procent een persoonlijke mail. Bijna 47 procent verstuurt één mailtje en ongeveer 67 procent doet dat binnen 24 uur. Maar steeds meer retailers versturen meer mails. Zo verstuurt 7 procent nu zelfs meer dan vier mails, een toename van bijna 170 procent in vergelijking met een jaar eerder.

En waar in eerdere jaren al snel met een korting gegooid werd om de consument binnen te hengelen, blijft dat nu veel langer achterwege (-45 procent). Zo biedt nu nog slechts 18 procent van de Top 500 retailers in het eerste mailtje een aanbieding, een afname van bijna 40 procent.

Het volledige onderzoek State of the U.S. Retail Economy in Q1 2015 van comScore is hier te downloaden.

Het volledige onderzoek 2014 Research Report and Look Book van Listrak kan hier gedownload worden.

plaatje listrak2

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond