-

Onderzoek: peers hebben meer invloed dan CEO’s

Wie ik het meest vertrouw? Mensen zoals ikzelf (63 procent) of een doorsnee medewerker (57 procent). CEO’s (34 procent) of overheidsfunctionarissen (29 procent) worden tegenwoordig steeds vaker met wantrouwen bekeken.

Dit blijkt uit de 16e Edelman Trust Barometer 2016. Het onderzoek werd uitgevoerd door onderzoeksbureau Edelman Berland onder 32.200 respondenten in 28 landen.

Plaatje Edelman 1

Vrienden en familie beste contentcreators

Peer-to-peer-communicatie wordt invloedrijker wordt dan communicatie vanuit de bestuurlijke bovenlaag. De meest geloofwaardige contentcreators op sociale netwerksites zijn vrienden en familie (79 procent). Zij worden daarmee als veel geloofwaardiger beschouwd dan CEO’s (46 procent) of bekende Nederlanders (30 procent).

Ook valt het algemene publiek in Nederland minder terug op kranten (40 procent) en tijdschriften (23 procent) en kiest in plaats daarvan voor online communities (44 procent) en tv-nieuws (74 procent). Kortom, het brede publiek krijgt steeds meer invloed.

Plaatje Edelman 3

CEO minst vertrouwde woordvoerder

Toch is de geloofwaardigheid van CEO’s in Nederland aanzienlijk gestegen, van 23 procent in 2015 naar 34 procent in 2016. Maar CEO’s zijn één van de minst vertrouwde woordvoerders voor een bedrijf.

Het algemene publiek vindt dat CEO’s zich te veel bezighouden met de financiële resultaten op korte termijn (69 procent) en met lobbyen (56 procent). Zij zouden zich niet genoeg richten op positieve impact op de lange termijn (60 procent) of het creëren van banen (56 procent).

Het is duidelijk dat CEO’s de hulp van hun medewerkers moeten inschakelen. Respondenten vertrouwen namelijk een ​​medewerker veel meer dan een CEO als het gaat om het delen van informatie over de behandeling van de medewerkers en klanten (53 procent medewerker versus 10 procent CEO) of informatie over de financiële resultaten en operationele prestaties (44 procent medewerker versus 9 procent CEO).

Meer highlights:

  • Volgens respondenten in Nederland blijven academici (66 procent), technische experts (64 procent) en ‘mensen zoals ikzelf’ (63 procent) de meest geloofwaardige woordvoerders voor een bedrijf.
  • In Nederland is ‘owned’ media (66 procent), zoals de eigen website en sociale mediakanalen van een bedrijf, nu de meest betrouwbare bron voor algemeen nieuws en informatie, gevolgd door de traditionele media (64 procent) en zoekmachines (63 procent).

Plaatje Edelman 2

Het volledige, wereldwijde onderzoek Edelman Trust Barometer 2016 kan hier gedownload worden.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond