-

Onderzoek: social buzz rondom Google Glass

Een bril waarmee je kan bellen, foto’s maken en versturen, filmen en navigeren. Lange tijd leek dit een droom. Maar daar was opeens Google met haar “ Project Glass”.

Futuristische bril geen droom maar werkelijkheid!
Op 4 april 2012 werd er op Google+ een eerste filmpje gepubliceerd, waarin het leven door een Google Glass werd getoond. Hiermee werd duidelijk dat de droom over deze futuristische bril niet veel langer een droom zou blijven, maar werkelijkheid wordt. Enthousiasme en kritiek rondom de nieuwe ontwikkeling van Google zijn terug te zien in de berichtgeving op social media. De ontstane buzz op social media rondom Google Glass zullen in dit artikel worden geanalyseerd aan de hand van het Trending Topics document.

5 april 2012: de eerste piek in berichtgeving
De eerste buzz op social media rondom Project Glass van Google ontstaat in Nederland op 5 april 2012, 1 dag nadat het Youtube filmpje op de Google+ pagina van Project Glass wordt getoond. De meeste mensen zijn positief over deze nieuwe ontwikkeling, echter een enkeling blijft sceptisch. De term Google Glass, zoals de bril nu beter bekend staat, wordt op dat moment nog niet vaak gebruikt. Wanneer het over de nieuwe bril van Google gaat, wordt nog altijd “Project Glass” gebruikt. Na het tonen van het Youtube filmpje blijft het lange tijd stil rondom Project Glass. Er wordt zo nu en dan een filmpje geplaatst die gemaakt is door Google of een foto van het Google Glass zelf getoond, maar dit wordt niet opgepikt door het grote publiek op social media.

20 februari 2013: de Google Glass website gaat live
Hier komt verandering in, wanneer op 20 februari 2013 de website van Google Glass wordt gelanceerd. Op deze website staat tevens een filmpje, waarin nieuwe mogelijkheden van Google Glass worden getoond. Een Nederlandse website volgt. De vraagtekens die sommigen hadden óf Google Glass er zou komen, werden zodoende in één klap weggevaagd. Al eind 2013 komt Google Glass in de US op de markt en het is nu al mogelijk, mits je in de Verenigde Staten woont, Google Glass uit te proberen. Na 20 februari 2013 blijven pieken zichtbaar in buzz op social media rondom nieuwe ontwikkelingen van Google Glass.

12  maart 2013: SXSW toont eerste apps voor Google Glass
Een goed voorbeeld hiervan is 12 maart 2013. Tijdens South by Southwest (sxsw) worden de eerste Apps getoond voor Google Glass, afkomstig van The New York Times, Evernote en Path. Een piek in de berichtgeving volgt naar aanleiding van dit bericht.  Een grote groep mensen wordt alsmaar enthousiaster over Google Glass, en laat dit weten via social media.

Google speelt in op commotie rondom privacy en veiligheid
Daarentegen neemt de angst voor privacy met de komst voor Google Glass ook toe wat ook duidelijk naar boven komt in de buzz en berichtgeving. Op social media komt vaker het woord ‘privacy’ terug, wanneer over Google Glass wordt gesproken. De eigenaar van een bar in Seattle geeft aan mensen die een Google Glass dragen te zullen weigeren.  Andere horecagelegenheden volgen zijn voorbeeld en geven aan Google Glass te verbieden in hun zaak.

Google speelt in op de ontstane commotie rondom privacy en veiligheid door een nieuwe uitgebreidere FAQ te plaatsen op de site, waarin meer uitleg wordt gegeven over deze onderwerpen om de gemoederen gerust te stellen en aan te tonen dat Google Glass wel degelijk rekening houdt met privacy.

Hoe dan ook, Google Glass komt er voor de consument. En dat al eind 2013.

Klik voor het hele onderzoek voor de social buzz rondom Google Glass.

* Dit artikel is mede geschreven door Nienke van Liempt, tevens werkzaam bij Nettribes.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond