-

Onderzoek: social media bepalen keuze aankomende studenten

De digitale ontwikkelingen hebben grote invloed op onze dagelijkse bezigheden. Maar ook op de manier waarop we onze toekomst kiezen. Zo blijken toekomstige studenten hun keuze voor een universiteit meer en meer te laten afhangen van sociale netwerken en online platforms.

Dit concludeert QS op basis van wereldwijd onderzoek onder meer dan 5.400 aankomende studenten in 56 steden en 33 landen.

Maar de vraag naar offline communicatie blijft groot. En verrassend genoeg lijken vooral de jongere studenten in wording grote waarde te hechten aan ‘ouderwetse’ communicatievormen zoals geprinte uitgaven en een een-op-een gesprek met iemand van de universiteit. Zo geeft van de 30+-kandidaten 29 procent de voorkeur aan online bronnen, terwijl slechts 16 procent van de 17-jarigen of jonger voor deze vorm van communicatie kiest.

plaatje QS

Op welk device aankomende studenten hun onderzoek naar de beste universiteit doen? De laptop (45 procent), met afstand. Op de tweede plaats komt de smartphone (25 procent), gevolgd door desktops (15 procent) en tablets (14 procent).

Ook social media belangrijk als bron

Als belangrijkste online bron noemen de studenten in wording de officiële universiteitswebsites. Maar liefst 91 procent noemt dit essentieel of erg belangrijk in het zoekproces. Ook sites die ranglijsten bieden van universiteiten (74 procent) doen het goed onder de jongeren.

Maar ook studentenfora of chat rooms (44 procent) en social media (36 procent) worden steeds belangrijker gevonden. Een groot deel van de aankomende studenten zegt inmiddels veel waarde aan deze bronnen te hechten.

plaatje QS2

Facebook, LinkedIn en YouTube

Vooral Facebook is populair onder de studenten in wording die gebruik maken van sociale netwerken voor het maken van een universiteitskeuze. 43 procent van hen zegt dit te gebruiken. LinkedIn volgt op de tweede plaats met negentien procent en YouTube maakt de top drie compleet met dertien procent. Twitter en Google+ zijn iets minder populair en worden ‘slechts’ door 10 procent van de jongeren gebruikt bij het maken van een keuze.

Ook in het leggen van directe contact met universiteiten wordt steeds meer waarde gehecht aan digitale kanalen. E-mail is daarbij veruit favoriet (52 procent), gevolgd door online contactformulieren (22 procent) en de telefoon (12 procent).

Het volledige onderzoek Students Online: Global Trends van QS kan hier gratis aangevraagd worden.

plaatje QS3

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond