-

Onderzoek: waar bereik je je doelgroep in 2019?

De gewenste doelgroep bereiken, daar draait het voor mediabedrijven en adverteerders natuurlijk allemaal om. Maar willen ze dat in de toekomst blijven doen dan is een nóg sterkere verschuiving richting online nodig.

Dit is de conclusie van PwC in het onderzoek Behavioural shifts in target audiences. Bijna 2.000 Nederlandse consumenten uit vijf verschillende generaties werden ondervraagd naar hun huidige en verwachte toekomstige mediaconsumptie.

Wat blijkt? De verschuiving van traditionele media naar digitale is sterker dan tot nu toe werd gedacht. Niet alleen onder jongeren, maar ook onder oudere consumenten. En de consumentenbestedingen aan mediaproducten en –diensten blijven in de meeste generaties tot aan 2019 groeien, aldus PwC.

plaatje pwc

Ook ouderen worden digitaler

Bij alle generaties is een verschuiving in het uitgavenpatroon te zien van traditionele naar digitale media. Het tempo waarin dit gebeurt, verschilt echter sterk per generatie. Zo besteden de jongere generaties nu al een groot deel van hun mediabudget aan digitale media. Ook in de komende jaren verwachten zij hun uitgaven aan traditionele media steeds vaker in te ruilen voor digitale media, oplopend van 40 procent in 2015 tot bijna 50 procent in 2019.

Het tempo waarin jongeren (nog) digitaler worden, ligt echter relatief laag in vergelijking met de oudere generaties. Deze generaties geven nu immers nog relatief weinig uit aan digitale media. Maar hun uitgaven zullen steeds vaker naar digitale versies van traditionele (gedrukte) media gaan. De grootste stijging is te zien in de groep geboren vóór 1945. Hun uitgaven aan digitale media zullen naar verwachting verdubbelen van acht procent in 2016 tot zestien procent in 2019.

plaatje pwc2

Wat wordt uitgegeven?

De jaarlijkse uitgaven aan media lopen uiteen van 203 tot 324 euro per jaar in 2019. De drie jongste generaties – de technoholics (geboren ná 1995), digital natives (geboren tussen 1981 en 1994) en digital immigrants (geboren tussen 1965-1980) – zullen hun gemiddelde media-uitgaven tussen de 3,1 en 4,2 procent per jaar verhogen tot aan 2019.

En met name de digital natives zijn erg interessant voor adverteerders. Deze doelgroep geeft het meest uit en blijven dat ook doen. Waaraan? Vooral audiovisuele content. Daar geven de jongere generaties meer dan 80 procent van het totaal aan uit. Terwijl de uitgaven voor (traditionele) geschreven inhoud relatief laag blijven.

De baby boomers (geboren tussen 1945 en 1964) en de digitally disengaged zullen naar verwachting minder uitgeven over dezelfde periode met respectievelijk -1,3 en -2,7 procent.

Het volledige onderzoek Behavioural shifts in target audiences van PwC kan hier gedownload worden.

plaatje pwc3

Deel dit bericht

1 Reactie

Ans

Ben volgens dit artikel ineens een babyboomer. Ik weet niet beter dat boven 1955 de verloren generatie is. Lijkt mij zeer onwaarschijnlijk dat mijn leefdtijdsgenoten minder digitaal zullen uitgeven.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond