-

Online food snelste groeier

Nederlandse consumenten verwachten in 2021 ongeveer een derde van hun aankopen via internet te doen. Waarbij telecom (48 procent), consumentenelektronica (37 procent) en huishoudelijke apparatuur (36 procent) het grootste marktaandeel hebben.

Het component food en near food blijft met 12 procent bescheiden, maar groeit met een verviervoudiging relatief gezien wel het meest. Dat blijkt uit het onderzoek The future of shopping according to the customer van GfK voor Shopping Tomorrow.

 

Pc of mobiele device?

De groei in online shopping wordt vooral veroorzaakt door de groeiende populariteit van mobiele apparaten. In de eerste helft van 2016 vond 8 procent van alle online aankopen plaats via een smartphone. Een groei van maar liefst 66 procent ten opzichte van een jaar eerder.

Tocht verwacht het merendeel van de consumenten dat zij over vijf jaar nog vooral traditionele apparaten als desk- en laptops gebruiken voor hun online shopping. Wat opvalt is dat voor food en near food de verwachting is dat de smartphone (25 procent) populairder wordt dan de tablet (22 procent).

Over de grens shoppen

Steeds meer Nederlandse e-shoppers weten inmiddels hun weg te vinden naar buitenlandse shops. Cross-border shopping is daarmee een feit. In 2015 kocht al 23 procent van de Nederlanders via een buitenlandse webshop, wat goed was voor in totaal 513 miljoen euro. Het betekende een stijging van 31 procent ten opzichte van een jaar eerder.

Vooral Aziatische webshops zijn daarbij favoriet. Kocht in 2015 nog 24 procent via een shop uit Azië, in 2016 is dit percentage opgelopen tot 34 procent. En 25 procent van de consumenten die nog nooit via een Aziatische shop online kochten, verwacht dit de komende vijf jaar wel te doen.

*) Een deel van dit artikel werd eerder gepubliceerd in het februarinummer van Emerce magazine (#155).

Het volledige onderzoek The future of shopping according to the customer van GfK voor Shopping Tomorrow is hier te downloaden na gratis registratie.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond