-

Internetshoppen: oudere even actief als millennial

Van tech-savvy jongeren wordt doorgaans aangenomen dat ze het grootste aandeel hebben in internetshoppen. Maar Baby Boomers (1946-1965) blijken ongeveer even vaak online te shoppen. Bovendien geven zij per bestelling het meeste uit: 203 dollar.

Dit blijkt uit onderzoek van KPMG onder 18.000 consumenten in vijftig landen. Wel blijken consumenten uit Generatie X (1966-1981) wereldwijd het meest actief qua online aankopen. Vorig jaar kochten zij zo’n 20 procent meer producten op het internet dan millennials (1982-2001).

Dure producten

Baby Boomers gaven vorig jaar gemiddeld 203 dollar per aankoop uit, voor de generatie X is dit 190 dollar en voor de millennials 173 dollar. Hierbij waren vooral gezondheidsproducten, huishoudelijke producten en goederen en wijn in trek, producten die relatief duur zijn in aanschaf.

Mannen versus vrouwen

Ook mannen kopen graag duurdere producten online. Zo wordt 55 procent van de luxe goederen aangeschaft door mannen en 72 procent van de consumentenelektronica. Vrouwen zijn geneigd goedkopere producten te kopen, zoals cosmetica en voedingsmiddelen.

Dit verschil zorgt ervoor dat hoewel mannen en vrouwen gemiddeld even vaak online winkelen, mannen per transactie in het algemeen meer geld uitgeven. Mannen geven gemiddeld 220 dollar uit, vrouwen 151 dollar.

*) Een deel van dit artikel werd eerder gepubliceerd in het maartnummer van Emerce magazine (#156).

Het onderzoek The truth about online consumers van KPMG kan hier worden gedownload.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond