-

Snapchat niet overal even populair

Snapchat, tieners zijn er dol op. Maar het gebruik ervan varieert sterk per land. Vooral Frankrijk, Duitsland en Spanje laten lage penetratiecijfers zien. Ligt dat aan een verminderd internet- en social media-gebruik in die landen of is er iets anders aan de hand?

Sinds de lancering van Snapchat in 2011 explodeerde het gebruik ervan. Vooral tieners lopen warm voor de app waarmee foto’s en berichten verstuurd kunnen worden die na een paar seconden vanzelf vernietigd worden. Zo zijn tieners 3,5 keer vaker Snapchatgebruiker dan de gemiddelde internetter.

Maar de penetratiecijfers variëren sterk per land, aldus eMarketer op basis van de GlobalWebIndex waarin wereldwijd bijna 50.000 internetgebruikers werden ondervraagd.

Ierland streeft Amerika voorbij

In Ierland heeft iets meer dan de helft (52 procent) van de tieners de afgelopen maand gebruik gemaakt van Snapchat. België (46 procent), Zweden (46 procent) en Engeland 40 procent) volgen als zwaarste gebruikers in Europa, aldus de GlobalWebIndex.

Opvallend genoeg streven de Europese tieners daarmee Amerika voorbij, waar ‘slechts’ 38 procent van de tieners Snapchat op zijn telefoon heeft. Alhoewel de app (12 procent) daar wel populairder is dan Facebook Messenger (4 procent) of WhatsApp (1 procent).

webindex

Tieners zijn tieners

In Frankrijk (28 procent), Duitsland (24 procent) en Spanje (22 procent) wordt Snapchat een stuk minder vaak gebruikt. En ook het algehele internet- en sociale netwerkgebruik laat in die landen lagere cijfers zien, aldus eMarketer. Maar tieners zijn tieners. En tieners zijn nu eenmaal vaker online te vinden dan het gemiddelde. Ook in Frankrijk, Duitsland en Spanje.

Zo blijkt uit onderzoek dat in Spanje ‘gewoon’ bijna 90 procent van de 16- tot 24-jarigen online gaat met een mobiele telefoon. En in Frankrijk bezoekt 46 procent van de tieners sociale sites met zijn mobiel.

Momentum moet nog aanbreken

In Nederland neemt het gebruik van Snapchat geleidelijk toe. Eind maart stond de app op ruim 1,7 miljoen smartphones, volgens Telecompaper. Bijna een verdrievoudiging in vergelijking met vorig jaar.

Het momentum moet blijkbaar nog aanbreken voor Snapchat in de rest van Europa. En de app heeft nog een lange weg te gaan. Zo komt het in Frankrijk nog niet eens voor in de Top 7 social media-sites onder kinderen (7 tot 12 jaar) en tieners (13 tot 19 jaar). Welke sites wel? Facebook, YouTube, Google+, Instagram, Twitter, MySpace en Pinterest.

Onder 16.000 Amerikaanse en Engelse internetgebruikers ziet de lijst van ‘coolste’ sociale netwerken of apps er iets anders uit. Daar kiezen tieners voor YouTube (20 procent) , Instagram (16 procent), Facebook (14 procent), Tumblr (13 procent), Snapchat (12 procent), Pinterest (7 procent) en Twitter (6 procent).

De Social Summary Q1 2015 van GlobalWebIndex is hier te downloaden.

webindex2

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond