-

Startups zorgen voor obsessieve klantfocus

Startups maken het de gevestigde orde in steeds meer sectoren lastig. Traditionele bedrijven zoeken hun verweer daarbij vooral in een obsessieve focus in klantrelaties en -tevredenheid (47 procent), blijkt uit wereldwijd onderzoek.

Ook het voortdurend uitbreiden van ontwikkelteams en -capaciteiten wordt als oplossing ingezet (42 procent). Het aanstellen van de steeds vaker besproken Chief Digital Officer is minder in trek. Slechts veertien procent ziet dit als de oplossing, concludeert eMarketer op basis van onderzoek door Vanson Bourne voor Dell Technologies.

Startups als bedreiging voor de toekomst

Maar liefst driekwart van de bedrijven wereldwijd denkt dat startups een bedreiging zijn voor de eigen business. Is het niet nu, dan wel in de toekomst. Vooral hun early adopters-imago wordt belangrijk gevonden. Bijna 50 procent denkt dat dat imago ervoor zal zorgen dat startups beter nieuwe talenten weten te recruiteren.

Ook denkt 40 procent van de bedrijven dat digital startups meer agile kunnen zijn door los te staan van de ‘ouderwetse bedrijfscultuur’ met bijbehorende regeltjes. Daarnaast gaat 40 procent ervan uit dat de millennials die aan het stuur staan van de startups beter in staat zullen zijn de toekomstige klant te kennen.

Diezelfde millennials kennen volgens 38 procent ook beter hun weg in digital, omdat ze er simpelweg mee opgegroeid zijn. En startups zijn daarnaast ook in het voordeel door hun flexibiliteit, aldus 32 procent.

*) Een deel van dit artikel werd eerder gepubliceerd in het decembernummer van Emerce magazine (#154).

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond