-

De status van Inbound Marketing in de wereld

Onlangs publiceerde Marketing Automation Software leverancier HubSpot voor de zevende keer het jaarlijkse onderzoek naar de status van Inbound Marketing. In die zeven jaar lag het voornaamste doel op het meten van de adoptie van Inbound Marketing. Het grootste verschil met voorgaande rapporten is dat de focus niet meer ligt op de adoptie van Inbound Marketing. Onder marketeers wereldwijd is dit wel geaccepteerd als een goede methode. Dit keer wordt er meer ingezoomd op de factoren wat deze methode succesvol maakt.

De methode om door middel van interessante content leads te genereren in plaats van mensen lastig te vallen met irritante banners en ongevraagde telemarketing. Opmerkelijk in deze context is de recente uitspraak van de vereniging van communicatie adviesbureaus in Nederland (VEA). De VEA roept nu alle bureaus en adverteerders op om te stoppen met reclame die louter irritatie oproept.

De belangrijkste resultaten op een rij:

De groei van Inbound

  • Het MKB gebruikt vaker Inbound marketing dan grote bedrijven. Grote bedrijven die Inbound gebruiken combineren dit met Outbound tactieken.
  • Het generen van leads en de conversie daarvan is voor iedereen de topprioriteit. Behalve bij Non-Profit waar het websitebeheer voor de grootste hoofdpijn zorgt.
  • Daarbij is het aantonen van ROI en het verkrijgen van meer budget de grootste uitdaging voor marketeers.
  • Niet geheel toevallig zorgt het aantonen van ROI voor meer budget.

Trends

  • Inbound werkt zowel in B2B, B2C als in Non-Profit.
  • Er wordt steeds meer gebruik gemaakt van externe partijen voor het ontwikkelen van content
  • Zelfs Outbound marketeers vinden de resultaten van reclame overschat
  • Het vinden van een Executive sponsor en het trainen van teams krijgt steeds meer prioriteit.

Best practices

  • Inbound marketing geeft een hogere ROI dan Outbound onafhankelijk van organisatie omvang of budget.
  • De beste marketeers checken hun marketing analytics meer dan drie per week. (dan moet je die wel goed kunnen meten natuurlijk).
  • Content wordt geschreven door een combinatie van eigen medewerkers en externe partijen.
  • De marketeers met de beste resultaten gebruiken Marketing Automation Software.
  • Een SLA tussen Marketing en Sales zorgt voor meer ROI, meer budget en meer headcount.

De verschillen per regio

  • Inbound Marketing werkt over de hele wereld.
  • Noord Amerika meet het meest ROI, checkt dit ook het vaakst en realiseert daardoor ook de beste ROI.
  • In Europa lopen we achter op het gebruik van een SLA tussen marketing en sales.
  • De top drie marketing uitdagingen in EMEA zijn:
    • Aantonen van ROI
    • Het verkrijgen van meer budget
    • Het beheren van de website

Omschrijving van de respondenten

Het onderzoek is uitgevoerd onder 4000 marketeers uit meer dan 150 landen. EMEA vormt 32% van deze landen. De helft van de marketeers werkt bij bedrijven met minder dan 1 miljoen dollar omzet en de andere helft bij bedrijven die daarboven zitten. Dit vertaalt zich in dat de helft van de bedrijven minder dan 10 medewerkers heeft. Ruim 2/3 is een B2B organisatie, een kwart is een B2C organisatie de rest is Non-Profit.

Methode van onderzoek

Het onderzoek is uitgevoerd tussen 3 juni 2015 en 6 juli 2015. De enquête werd afgenomen door middel van een online vragenlijst welke door 3957 respondenten werd ingevuld. De steekproef methode was op basis van vrijwilligheid door mensen uit te nodigen mee te doen aan het onderzoek via Facebook, Twitter, LinkedIn,  e-mail en betaalde online campagnes.

Het volledige rapport is gratis te verkrijgen via http://www.stateofinbound.com/

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond