-

Tag management: snellere marketingcampagnes en betere ROI

Tijd en geld besparen? Denk aan tag management! Maar liefst acht op de tien ondervraagde marketeers zegt dat een tag management dienst hen snellere marketingcampagnes oplevert. En dat niet alleen, volgens 33 procent van hen verbetert het ook de ROI.

In januari dit jaar ondervroegen Econsultancy en Tealium 311 Amerikaanse digitale marketeers naar hun ervaring met tag management. Wat blijkt? 86 procent vindt het effectief managen van website tags essentieel voor een goede digitale marketing.

51 procent van de ondervraagde bedrijven werkt momenteel met meer dan twintig digitale marketing-oplossingen die de implementatie van tags vereisen. Een groei van 42 procent ten opzichte van 2012. En de enorme toename in tags vraagt om ordening en een goede tag management.

Het gebruik van tag management heeft veel voordelen. Een Top-5 ziet er als volgt uit:

  1. Betere meting van de campagne (47 procent)
  2. Verbeterde ROI van de campagne (33 procent)
  3. Meer opbrengsten (33 procent)
  4. Betere optimalisatie tijdens de campagne (31 procent)
  5. Meer experimenten mogelijk (17 procent)

62 procent van de digitale marketeers gebruikt tags op de hoofdwebsite. Maar ook mobiele sites worden steeds vaker van tags voorzien. Drie op de tien ondervraagde marketeers zegt het daar te gebruiken. Terwijl een kwart van hen tags gebruikt op mobiele apps. Een laag percentage in vergelijking met het aantal marketeers dat tags op de hoofdwebsite gebruikt. Maar eens sterke toename is absoluut de verwachting, aldus eMarketer.

Van de marketeers die een tag management dienst voor mobiele marketing gebruiken, ziet meer dan driekwart een positief effect. 21 procent van hen rapporteert zelfs een uiterst positief effect.

Toch is nog niet iedere digitale marketeer over de streep. Het gebruik van tag management neemt toe, maar niet erg snel. Zo zegt iets minder dan driekwart van de ondervraagde marketeers de komende twee jaar te willen investeren in een tag management systeem. Slechts 19 procent is dat dit jaar al van plan. Terwijl 54 procent het de komende 12 tot 24 maanden op de to do-lijst heeft staan. Maar alles bij elkaar geeft 53 procent van de digitale marketeers wel aan dat de technologie top- (20 procent) of hoge prioriteit (33 procent) heeft.

grafiek tealium

Het rapport The ROI of Tag Management 2015 van Econsultancy en Tealium kan hier gedownload worden.

 
Takamex / Shutterstock.com

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond