-

Targeted ads leiden vaker tot aankoop

Targeting heeft altijd een slechte reputatie gehad onder consumenten. Het zou creepy of invasief zijn. Toch gaan er inmiddels ook andere geluiden op en noemen digitale shoppers het zelfs behulpzaam.

Die conclusie trekt eMarketer op basis van onderzoek van Adadyn, uitgevoerd door Morar Consulting. Meer dan drie van de vijf Amerikaanse online shoppers (62 procent) zijn van mening dat de digitale targeted ads goed bij hun interesses passen.

Jongere respondenten vinden dit vaker dan oudere. Maar ook onder de 55-plussers zegt 50 procent dat de targeted ads prima bij hen passen. Welke groep consumenten het meest tevreden is over de gerichte ads? Millennials (25 tot 34 jaar). Van hen zegt maar liefst 71 procent dat de targeted ads goed aansluiten op hun interesses.

plaatje emarketer

Targeted ads worden bruikbaar gevonden

Specifieke soorten targeting weten bovendien nog hogere waarderingscijfers te verkrijgen. Zo zegt 68 procent van de ondervraagden dat mobiele geotargeted ads bruikbaar waren. En dit percentage steeg onder 18- tot 24-jarigen zelfs tot 77 procent.

Ook leiden de targeted ads steeds vaker tot een daadwerkelijke aankoop. 61 procent van de ondervraagde digitale shoppers zegt dat ads voor sites die zij recent bezocht hadden handig zijn voor het afmaken van een aankoop. Vooral 25- tot 34-jarigen (68 procent) en 35- tot 44-jarigen (66 procent) vinden dit soort targeted ads fijn.

plaatje emarketer2

Als de zogeheten retargeted ads, ads van sites die recent bezocht zijn, bovendien van lokale ondernemers zijn worden de beste resultaten behaald. Zo zegt 71 procent van de ondervraagde digitale shoppers sneller te reageren op een ad van lokale ondernemers versus die van een grote winkelketen.

Relevantie is het sleutelwoord

Maar relevantie is natuurlijk het sleutelwoord in targeting. Zo blijkt uit onderzoek van Undertone dat 40 procent van de Amerikaanse internetgebruikers door persoonlijke relevantie gemotiveerd wordt om op een ad te reageren.

En datzelfde geldt ook andersom: 39 procent van de ondervraagde Amerikaanse millennials in een onderzoek van Retale zei niet op een push notification in te gaan omdat het simpelweg niet relevant genoeg voor ze was.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond