-

Toepassing AI in B2B nog problematisch

Met de opmars van Artificial Intelligence is er een keur aan nieuwe technologie beschikbaar. Toch hebben veel B2B-marketeers nog een hard hoofd in succesvolle toepassing ervan. Bijna tweederde (60 procent) voorziet bijvoorbeeld problemen bij de integratie met bestaande technologie.

Dat blijkt uit Amerikaans onderzoek, aldus eMarketer. Ruim de helft (54 procent) van de B2B-marketeers vindt het lastig om personeelsleden te trainen in het gebruik van de nieuwe toepassingen. En 46 procent vindt het moeilijk om de resultaten te interpreteren.

Ook denkt men dat de kosten voor implementatie en onderhoud hoog zullen zijn (42 procent). En 38 procent vindt het niks dat er geen ‘echt persoon’ is om vragen aan te stellen.

Maar velen zien waarde in AI

Toch denken marketeers ondanks deze uitdagingen dat AI een waardevolle technologie is. Maar liefst 75 procent van de ondervraagde B2B-marketeers zegt zich dan ook zeker te voelen over de toevoeging van AI aan hun marketing- en salesinspanningen.

Waar AI vooral goed voor is? Inzicht bieden in activiteiten in relatie tot machines, klanten of gezondheid van het bedrijf (38 procent). Ook de automatisering van manuele en repetitieve handelingen kan prima met AI gedaan worden, aldus 27 procent van de ondervraagden. En 10 procent denkt dat AI de kwaliteit van communicatie met klanten kan verbeteren.

*) Een deel van dit artikel werd eerder gepubliceerd in het februarinummer van Emerce magazine (#155).

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond