-

Topadverteerders reageren nauwelijks op Twitter-berichten

Webcare is belangrijk, heel belangrijk. Maar Nederlandse topadverteerders kunnen hun reacties via social media nog sterk verbeteren. Vooral op berichten via Twitter wordt slecht gereageerd. En wie wel reageert, doet dat vaak pas na een flink aantal uur.

returnsocialDat concludeert ReturnSocial op basis van het Digital Dialogues Pulse-onderzoek. Via Facebook en Twitter werden ruim 1.400 berichten verstuurd naar Nederlandse top 100-adverteerders. Wat blijkt? Op Facebook werd in 20 procent van de gevallen niet gereageerd en via Twitter gaf zelfs 63 procent geen antwoord.

Bankensector koploper

De verschillen per sector zijn echter groot. Vooral de FMCG-branche komt er slecht uit. Van de topadverteerders in die sector beantwoordde slechts 40 procent hun berichten. Bedrijven onder de noemer non-profit reageerden op slechts 48 procent van de vragen via Facebook en Twitter.

De bankensector deed het een stuk beter en beantwoordde gemiddeld 79 procent van de gestelde vragen. Ook de verzekeraars scoorden goed met 77 procent beantwoordde berichten.

Top 5 slechtst reagerende branches
  1. FMCG (40 procent reactie)
  2. Non-profit (48 procent)
  3. Retail (50 procent)
  4. Loterijen (50 procent)
  5. Automotive (53 procent)
Lang wachten op een reactie

Naast dat er veel bedrijven zijn die simpelweg niet reageren op een bericht, laat ook de reactietijd flink te wensen over. Gemiddeld duurde het maar liefst bijna drie uur voor er een reactie kwam. Maar ook hierin zijn de verschillen per sector groot. Zo nam vooral de FMCG-branche er goed de tijd voor, met bijna 8,5 uur. Terwijl de bankensector een bericht binnen 21 minuten oppakte. Ook de energiesector viel positief op met een reactietijd van 46 minuten.

Top 5 branches met langste reactietijd

  1. FMCG (8 uur en 20 minuten)
  2. Non-profit (6 uur en 1 minuut)
  3. Automotive (3 uur en 35 minuten)
  4. Telecom (2 uur en 50 minuten)
  5. Travel (1 uur en 58 minuten)
Vaak irrelevante content

Hoe de kwaliteit van de respons was? Qua schrijfkwaliteit in sommige gevallen uitstekend. Zo scoorde de bankensector met een 10 voor spelling uitermate goed. En gemiddeld was de score een 9,1, alhoewel de FMCG-branche ook hierin achter bleef met een 7,9. Maar qua content lieten de responses ook nu weer te wensen over. In de meeste gevallen bleek de content zelfs niet relevant, waardoor de gemiddelde score voor de kwaliteit van de content bleef steken op een 6,3.

Top 5 overall best scorende branches
  1. Banken (8,4)
  2. Verzekeraars (7,3)
  3. Energie (7,3)
  4. Reizen (6,4)
  5. Telecom (6,3)

De infographic van het Digital Dialogues Pulse-onderzoek is hier te downloaden en hier is het volledige rapport aan te vragen.

returnsocial2

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond