-

Consument wil live én niet-live tv kijken

Live tv kijken of niet-live tv kijken? That’s the question. En die vraag blijft de komende jaren gewoon bestaan. Ondanks ‘nieuwe’ mogelijkheden als Netflix en Uitzendinggemist.nl blijkt live tv kijken onmisbaar voor de consument. Het hoort simpelweg bij de dagelijkse routine.

plaatje spotDat concludeert SPOT op basis van het TV Engagement onderzoek van onderzoeksbureau MWM2. Het nieuwe tv-ecosysteem bestaat uit verschillende opties en legt de regie in handen van de consument. De kijker mag bepalen wat, wanneer en waar iets bekeken wordt. Maar sommige keuzes blijven ouderwets.

Live kijken op een gewoon toestel

Zo kijkt de consument het liefst tv op een gewoon tv-toestel. Waarom? Het huis is erop ingericht en het beeld is groter en beter dan op andere apparaten. Op dat ouderwetse scherm wordt bovendien als onderdeel van de dagelijkse routine nog veel live tv gekeken. Het zorgt voor ontspanning en versterkt het gevoel van het horen bij een groep en ergens over mee kunnen praten, is de uitleg.

plaatje spot3Switchen tussen live en niet-live

Jong en oud maakt daarnaast inmiddels ook veel gebruik van de nieuwe terugkijk- en on demandmogelijkheden. Live tv kijken en niet-live tv kijken worden veel door elkaar heen gebruikt en de consument kiest bewust voor een bepaalde manier van kijken. Die keuze hangt sterk af van het soort programma of de stemming. Zo zijn programma’s als Wie is de Mol of Expeditie Robinson het leukste live, aldus SPOT. En series zijn ideaal om niet-live te kijken op een voor de kijker geschikt moment.

Aandacht blijft behouden

Ook de aandacht die de kijker heeft hangt sterk af van het type programma. Zo staan programma’s of zenders als Boulevard, 24Kitchen of het Ontbijtnieuws vooral op de achtergrond aan en wordt het met minder aandacht bekeken. Het tegenovergestelde geldt voor een programma als Penoza waar men ongestoord naar wil kijken.

plaatje spot2 Maar hoe weinig de aandacht ook is die in eerste instantie aan een programma geschonken wordt, men blijft het beeld en het geluid toch onbewust volgen. Zo focust men bij iets interessants dan ook weer direct op het scherm.

Meer highlights:
  • Via social media en WhatsApp wordt veel gepraat en gedeeld over tv kijken. Zowel in de aanloop als tijdens een programma.
  • Tv-kijkers zeggen niet te worden beïnvloed door reclame. Maar ze blijken toch veel reclames te kunnen noemen. Vooral die waar een grappig verhaal in zit.
  • De consument vindt bij live tv reclame ongewenst maar het ‘hoort er nu eenmaal bij’.
  • Bij online video’s ervaart de consument reclames als heel storend.

Het volledige onderzoek TV Engagement 2015 van SPOT en MWM2 kan hier gedownload worden.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond