-

Twitter leidend voor nieuws

Facebook heeft meer gebruikers. Maar wat nieuwsconsumptie betreft spant Twitter de kroon. Hoewel beide platforms er volgens de gebruikers evenveel toe doen als het gaat om breaking news (63 procent), blijkt Twitter hét kanaal voor het volgen van het verdere verloop ervan.

Maar liefst 59 procent kiest in zo’n geval voor het blauwe vogeltje, tegen 31 procent voor Facebook. Dat blijkt uit onderzoek van het Amerikaanse PewResearch Center.

Het gebruik van Twitter en Facebook als belangrijke nieuwsbron neemt onder Amerikanen gestaag toe. En dat ligt niet aan een toename van het totale aantal gebruikers, maar puur aan de manier waarop de platforms worden ingezet. En die manier verschilt dus per sociale netwerk.

plaatje Pew3

As-it-happens coverage

In 2013 noemde nog ‘slechts’ de helft van alle Twitter- (52 procent) en Facebook-gebruikers (47 procent) de platforms als nieuwsbron. Nu is dat opgelopen tot 63 procent voor zowel Twitter als Facebook.

Maar voor het volgen van breaking news is Twitter dubbel zo populair: 59 procent versus 31 procent. Hoe dat komt? De kracht van Twitter is as-it-happens coverage en commentaar op live events.

plaatje Pew4

Groei overal gelijk

De toegenomen populariteit van Twitter en Facebook als nieuwsbron beperkt zich niet tot een doelgroep. Het gebruik van Twitter voor nieuws nam zowel onder gebruikers jonger dan 35 jaar (van 55 naar 67 procent) als 35 jaar en ouder (van 47 naar 59 procent) toe.

Op Facebook nam het nieuwsgebruik zowel onder mannen (van 44 naar 61 procent) als vrouwen (van 49 naar 65 procent) sterk toe.

Meer highlights:
  • Voor politiek nieuws (72 procent versus 61 procent), international affairs (63 procent versus 51 procent), business (55 procent versus 42 procent) en sportnieuws (70 procent versus 55 procent) wordt Twitter vaker gebruikt dan Facebook.
  • Voor nieuws over overheid en politiek verschilt het gebruik echter sterk onder Twitter- en Facebookgebruikers. Op Facebook is men meer geneigd te posten en te reageren op content over dit onderwerp. Terwijl gebruikers op Twitters eerder nieuwsorganisaties hierover volgen.

*) Een deel van dit artikel werd eerder gepubliceerd in het oktobernummer van Emerce magazine (#143)

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond