-

Vrouwen bereik je via Facebook, Mannen via YouTube

Ruim 204 miljoen Amerikanen kijken dit jaar minstens maandelijks naar digitale videocontent. Maar niet elk kanaal geeft de kijkers wat ze zoeken. Wil je vrouwen bereiken? Maak dan gebruik van Facebook. Terwijl je mannen juist beter via YouTube kunt benaderen.

Dat blijkt onder andere uit de Amerikaanse cijfers van SheSpeaks. Volgens het onderzoeksbureau ontdekt 83 procent van de vrouwen relevante digitale video’s via Facebook, aldus eMarketer. Websites (54 procent) volgen op grote afstand, samen met mond-tot-mond (49 procent), blogs (36 procent), Twitter (27 procent) en Instagram (21 procent).

emarketer

Ook voor het delen van videocontent is Facebook het populairst (71 procent). 41 procent doet dat via e-mail. 37 procent kijkt samen. 27 procent verstuurt het via Twitter. 13 procent deelt via Instagram en 12 procent van de vrouwen gebruikt blogs. Welke content het meest aanslaat? Grappige of schattige video’s (83 procent).

YouTube meer een mannending

Alle vrouwen zeggen gebruik te maken van YouTube. Toch is het gigantische videoplatform niet meer zo in trek bij hen. Ze kunnen er simpelweg niet meer vinden wat ze zoeken, aldus SheSpeaks. YouTube zou momenteel meer een mannending zijn.

Ook Jacobs Media kwam tot die conclusie. Het verschil in favorietenrol tussen Facebook en YouTube is volgens dit bureau klein onder vrouwen: 65,4 procent versus 65,1 procent. Maar zeker is volgens hen dat mannen stukken liever video’s op YouTube (72, 7 procent) dan op Facebook (52,2 procent) kijken.

Digiday komt zelfs tot de conclusie dat mannen maandelijks maar liefst 44 procent meer tijd op YouTube spenderen dan vrouwen. En in 90 procent van de 51 contentcategorieën op het online videoplatform zijn mannelijke kijkers in de meerderheid.

*) Een deel van dit artikel werd eerder gepubliceerd in het juninummer van Emerce magazine (#141)

emarketer2

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond