-

Wearable moet winkel opleuken

Wearables, we raken er maar niet over uitgepraat. Blijft het een fitnesshulpje of gaat het het gloednieuwe device toch lukken om uit de gezondheidshoek te treden? Zeker is in ieder geval dat de technologie nieuwe mogelijkheden biedt. Zoals tijdens het shoppen. En dat is best iets waar de consument op zit te wachten.

Zo is 30 procent van de Amerikaanse smartphonebezitters van plan het komende jaar een wearable device aan te schaffen of heeft er al een. En 82 procent van hen zou graag willen dat het ding in staat is om de in-store ervaring te verbeteren. Bijna de helft is vooral geïnteresseerd in het gebruik van wearables in de winkel om er tijd mee te besparen.

Dat blijkt uit onderzoek van PowerReviews. Het bureau onderzocht meer dan 1.000 Amerikanen en deed hetzelfde in Engeland. De conclusie? De technologie van wearables moet volgens consumenten vooral het leven gemakkelijker maken. En dat geldt dus ook voor de shopervaring. Zo is de Apple Watch bijvoorbeeld in staat om betalingen te doen vanaf de pols. En dat soort gemak is precies waar consumenten naar op zoek zijn.

Wat wil de consument van wearables met betrekking tot winkelen?

  • Reminders van speciale gebeurtenissen zoals een verjaardag (28 procent)
  • Alerts om lange rijen voor de kassa te vermijden (25 procent)
  • Betalen zonder aan te raken of met slechts een klik (22 procent)
  • Interactieve kaarten (20 procent)

Het merendeel van de shoppers winkelt momenteel al met behulp van zijn mobiel (90 procent). Gebruik van technologie is dan ook precies wat winkeliers zouden moeten doen om klanten een aansluitende winkelervaring te bieden. Denk bijvoorbeeld aan near-field communication (NFC) om shoppers via hun mobiel interessante productinformatie te bieden.

Maar dat niet alleen, het geeft retailers ook belangrijke data over het gedrag van hun klanten. Win-win dus. 21 procent van de shoppers zegt open te staan voor notificaties als het hen helpt om de juiste aankoop te doen, geld te besparen of de shopervaring te verbeteren.

Data delen?

Niet elke klant staat er echter voor open om informatie te delen. Zo blijkt uit het onderzoek dat de helft van de Engelse consumenten het prima vindt om data over locatie en aankoopgeschiedenis te delen. Terwijl van de Amerikanen slechts 31 procent daartoe bereid is. Het kan goed zijn dat dit verschil veroorzaakt wordt doordat Engelse retailers verder zijn en al bewezen hebben wat het voordeel is van gepersonaliseerd shoppen.

Een andere manier om technologie te gebruiken bij het verbeteren van de shopervaring, is het toegankelijk maken van reviews in de winkel. Vooral voor duurdere items zoals elektronica (84 procent), huishoudelijke apparaten (68 procent) en computers (60 procent) vindt een groot deel van de consumenten dit prettig. Maar ook in de categorieën gezondheid en beauty (33 procent) en huis en tuin (25 procent) vinden veel consumenten reviews prettig.

Hoe consumenten het liefst de reviews lezen in de winkel?

  • Via de eigen mobiel (54 procent)
  • Met in-store displays zoals kiosks of tablets (21 procent)
  • Via een app van de retailer (17 procent)

Het betekent eens te meer dat winkeliers hun mobiele site op orde moeten hebben. Niet alleen omdat de nieuwe update van Google’s algoritme goede mobiele sites prefereert in mobiele zoekresultaten, maar ook omdat het van pas kan komen tijdens de winkelervaring van shoppers.

De Amerikaanse en Engelse versie van het onderzoek Mobile, Wearable Tech and Hyper-Relevance van PowerReviews zijn hier gratis op te vragen.

plaatje power

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond