-

Lidl gaat XXL

In het campagnepanel beoordelen drie deskundigen een campagne. Dit keer een gigapixelfoto voor Radio 538-fans en Lidl-klanten.

Screen Shot 2015-11-23 at 10.40.30

Site: 538livexxl.nl

Klant: Radio 538 & Lidl

Bureau: geen

Gebruikte media: Facebook, radio (538), retail en PR

Doel van de campagne: activatie en verhogen interactie met de doelgroep van 538 en Lidl.

Omschrijving

Voor het derde achtereenvolgende jaar werkt Lidl met Radio 538 samen voor de zogeheten FanCam. Hiervoor werd tijdens het LIVE38XXL-event een 35 gigapixel foto gemaakt van de concertzaal in de Ziggo Dome. Door de resolutie kan je tot op individueel niveau inzoomen. Wie zichzelf naderhand herkent, kan zich taggen en dit delen op Facebook, Twitter en Instagram. Als een soort digitale postcard. Daarnaast heeft sponsor Lidl tien cheques van vijftig euro verstopt, te besteden aan boodschappen. Activatie gebeurde ter plekke, online, via radio en in de supermarkt.

Panelleden: 

Edwin Tromp  Medeoprichter RIDE

“Als het doel interactie met de doelgroep was, dan is dat gelukt. Maar de vraag is wat de waarde hiervan is. Het mechanisme is namelijk inwisselbaar voor elk merk. Daarnaast mis ik een groter idee wat de link met Lidl tevens verklaart. En dan: al drie jaar hetzelfde idee. Het feit dat mensen hun tag delen, maakt het nog geen ‘social’ idee. Wel display. Om een waardevollere interactie te krijgen, zijn er veel meer mogelijkheden. Maar het is natuurlijk wel erg grappig dat een merk met de naam Lidl zich verbindt aan een XXL-event met een XXL-foto. Ik betwijfel echter of veel mensen dat hebben doorzien. De hoogste kwaliteit foto voor de laagste prijs toch? Misschien zit daar wel wat in.”

Cijfer: 6,5

Jurriaan de Reu  Head of LEWIS Pulse

“Handige zet van Radio 538 en Lidl om destijds de FanCam in te zetten voor het genereren van Likes en bereik. Het is een laagdrempelige tool en speelt in op de selfie-rage die na drie jaar nog steeds groeiende is. Hoewel de FanCam na de nieuwste editie van het 538Live XXL-event tevens zal zorgen voor zichtbaarheid vraag ik me ondertussen wel af of het uiteindelijk de juiste interactie oplevert. Dat heeft alles te maken met de incentive: want hoe relevant zijn de verstopte Lidl-cheques in een gigapixel foto voor een feest als 538Live XXL? En dan vooral voor de doelgroep die erop af komt. Een lokkertje als bijvoorbeeld het winnen van een persoonlijk (Lidl?) XXL-feestje was hier veel meer op zijn plaats geweest.”

Cijfer: 6

Robin Kemme  Lead creative director bij Fabrique

“Jezelf zoeken, taggen en vervolgens de foto delen naar social media. De FanCam is de ultieme social media-aanjager, maar of het voor Lidl zinvolle interactie met de doelgroep oplevert, is de vraag. Ze hebben namelijk al de meeste Likes van alle supermarkten. Het ontgaat me dus eerlijk gezegd een beetje waarom ze nog meer Likes willen ‘kopen’ door het verstoppen van cheques en het tweede toegangskaartje weg te geven bij besteding van twintig euro aan boodschappen. Hoeveel klanten spreek je er mee aan? En wat houden niet-Lidl klanten eraan over? Tijd om wat inhoudelijker de interactie op te zoeken. Daarover gesproken: deze actie wordt nu voor de derde keer gehouden, maar nog steeds werkt de FanCam-applicatie niet intuïtief. Nog een jaar om daar aan te werken.”

Cijfer: 7

*) Deze campagnebeoordeling werd eerder gepubliceerd in het decembernummer van Emerce magazine (#145)

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond