3FM Serious Request 2014: snelle verbindingen voor mobiel doneren en verspreiden Ultra HD-beelden

Utrecht, 16 december 2014 – Het Glazen Huis van 3FM Serious Request is ondertussen een traditie, net als de medewerking van Eurofiber aan de actie. Ook dit jaar zorgt het bedrijf voor een supersnelle glasvezelinfrastructuur als basis voor alle communicatie rond het evenement, dat van 18 tot en met 24 december plaatsvindt op de Grote Markt in Haarlem. Eurofiber-partner Koning & Hartman legde alle verbindingen volledig kosteloos aan, binnen een zeer korte tijd.

Ongestoord uitzenden

Voor het uitzenden van 3FM Serious Request via radio, tv en internet en ter ondersteuning van de activiteiten van het callcenter van de actie levert Eurofiber aan NPO twee gescheiden snelle ethernetverbindingen en een onbelichte glasvezelverbinding (dark fiber) naar de eindfeestlocatie op het Houtplein. De verbindingen zijn zo veel mogelijk gescheiden aangelegd, om een maximale beschikbaarheid te garanderen en te zorgen dat luisteraars en kijkers de uitzendingen ongestoord kunnen volgen.

Mobiel doneren

Tijdens de actie is er een speciale ‘event link’ voorzien voor Vodafone. Met deze dark fiber-verbinding beschikt het telecombedrijf tijdelijk over meer bandbreedte om het verwachte intensieve mobiele telefoon- en dataverkeer tijdens 3FM Serious Request probleemloos aan te kunnen. Dit is vooral ook belangrijk ter ondersteuning van mobiel doneren.

Test met Ultra HD-beelden

Ericsson Broadcasting Services, dat het verspreiden van de video- en audiobeelden naar het Mediapark in Hilversum en de kabelbedrijven voor zijn rekening neemt, zal tijdens 3FM Serious Request een test doen met 4K-camera’s om Ultra HD-beelden te kunnen uitzenden. 4K Ultra HD-beelden zijn tweemaal zo scherp als HD-beelden en zullen de nieuwe standaard voor tv worden. Het versturen van niet gecomprimeerde Ultra HD beelden vraagt om zeer snelle verbindingen die alleen via glasvezel kunnen worden geleverd.

Stem voor slachtoffers seksueel geweld in conflictgebieden

Dit jaar vraagt omroep 3FM met Serious Request aandacht voor vrouwen en meisjes, die tijdens oorlog en conflicten slachtoffer worden van seksueel geweld. De dj’s in het Glazen Huis willen deze vrouwen een stem geven en zo veel mogelijk geld inzamelen voor het Rode Kruis, zodat zij opgevangen worden en een leven kunnen opbouwen.

Smart society: betere wereld voor iedereen

Het is de achtste keer dat Eurofiber de jaarlijkse actie van 3FM Serious Request en het Rode Kruis ondersteunt. Met zijn slimme netwerk wil het bedrijf bijdragen aan de realisatie van een ‘smart society’ en een betere wereld voor alle mensen. Het initiatief van 3FM Serious Request sluit hier perfect op aan.