Industry Wire

E-mailloze Vrijdag vraagt aandacht voor e-mailterreur

Vrijdag 28 november is het E-mailloze Vrijdag, de zevende editie intussen. Eén dag worden werkgevers en werknemers opgeroepen om niet of minstens zo weinig mogelijk mails te schrijven en te lezen. Maar liefst 30 procent van de werknemers besteedt minstens drie uur van de werkdag aan het lezen, schrijven of zoeken van e-mails, zo blijkt uit onderzoek van communicatie-adviseur Gunnar Michielssen bij 400 professionele mailgebruikers. Uit een ander onderzoek dat McKinsey in België heeft gevoerd, blijkt dat de gemiddelde werknemer maar liefst 28% van de werktijd al mailend doorbrengt. “Al helpt zo’n E-mailloze Vrijdag het e-mailprobleem de wereld niet uit, het creëert wel bewustwording en afstand”, aldus Michielssen.

Informatieverslaving

Infomanie, de psychologische nood om voortdurend nieuwe informatie te checken, leidt alsmaar vaker tot een echte Postvak In-verslaving. Het onderzoek van Michielssen geeft aan dat 18% van de professionele e-mailgebruikers zijn mail al checkt nog vóór men op het werk aankomt. Bij de smartphone-bezitters loopt dit op tot een hallucinante 80%.

Eens aangekomen op de werkplek is het openen en screenen van de inbox voor maar liefst 94% van de professionals hun allereerste dagtaak. Met andere woorden: nauwelijks 1 op 20 werknemers durft het aan om de berichten in de inbox ’s morgens enkele minuten ongelezen te laten.

Communicatiekanalen blijven toenemen

“Deze e-mailverslaving wordt des te absurder naarmate er meer communicatiekanalen beschikbaar worden”, aldus Michielssen. “Voor dringende berichten zijn mensen onmiddellijk bereikbaar via de vaste én de mobiele telefoon. In veel bedrijven is instant messaging zoals Lync of Same Time aan een steile opmars bezig. Skype en andere vormen van personal conferencing sijpelen eveneens binnen op de werkplek. De nood aan het permanent screenen van de inbox zou hierdoor moeten afnemen, maar het tegendeel blijkt het geval.”

 

Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.

Deel dit bericht