Industry Wire

Microsoft lanceert onderzoek Microsoft Digital Trends 2015

Schiphol, 9 maart 2015 – Microsoft presenteert zijn nieuwe, wereldwijde onderzoek naar de relatie tussen consumenten en technologie. Het onderzoek Microsoft Digital Trends 2015 geeft inzicht in het online gedrag van consumenten op diverse digitale platformen, de verschillende digitale apparaten en online diensten die consumenten bij voorkeur gebruiken. In het onderzoek is ook Nederland meegenomen. Opvallend is dat Nederlanders vanwege het enorme aanbod van informatie online door de bomen het bos niet meer zien. Zo heeft 45 procent moeite te vinden wat hij/zij zoekt en wil daarbij worden geholpen. Bovendien blijkt dat Nederlanders online een meer persoonlijke ervaring willen. Maar als duidelijk is welke voordelen ze dat oplevert, is slechts 45 procent van de Nederlanders bereid die persoonlijke gegevens te delen met bedrijven. Wereldwijd is 61 procent bereid persoonlijke data te delen met bedrijven, mits de voordelen daarvan duidelijk zijn.

Nederlanders willen technologie meer voor zich laten werken. Zo is nu al zestig procent van de Nederlanders geïnteresseerd in apps en devices die ze meer over zichzelf leren. Denk hierbij aan apps en wearables die bijvoorbeeld het slaap- of eetpatroon, of de sportactiviteit bijhouden. Daarbij wil zestig procent van de ondervraagde Nederlanders zelf beslissen hoelang persoonlijke data online blijft staan.

“In het rapport is goed te zien dat mensen gewend raken aan elektronica die aan de digitale wereld gekoppeld is en dat ze bereid zijn persoonlijke data te delen. Wel is duidelijk dat veel mensen online moeite hebben met het enorme aanbod van informatie”, zegt Natasha Hritzuk, Senior Director of Global Consumer Insights bij Microsoft. Ze vervolgt: “Bedrijven moeten transparant zijn over hoe ze je data verzamelen, waarom ze dat doen en hoe het gebruikt wordt. Mensen willen er persoonlijk voordeel van hebben.”

Enkele bevindingen uit het rapport:

  • Ruim zestig procent van de Nederlanders (74% wereldwijd) gebruikt tracking-apps en -devices waarmee bijvoorbeeld sportactiviteiten en leefgewoonten worden gemonitord. Maar slechts achttien procent van de Nederlanders gebruikt deze technologie om actief doelstellingen te realiseren. Daarnaast ziet 44 procent van de ondervraagde Nederlanders (zestig procent wereldwijd) heil in The Internet of Things, waarbij bijvoorbeeld ook huizen en apparaten aangesloten zijn op het internet.
  • Nederlanders hebben online door een informatieoverload online moeite te vinden wat ze zoeken. Ruim vier op de tien wil hulp om gerichter te vinden wat zij zoeken. Technologie die suggesties, aanbevelingen of nieuwe connecties aandraagt op basis van persoonlijke informatie, wordt dan ook steeds meer gewaardeerd. Iets meer dan een derde van de ondervraagde Nederlanders (34 procent) verwacht zelfs van ondernemingen dat zij persoonlijke data gebruiken om relevante suggesties te doen.
  • Nu steeds meer data online staat, zegt 72 procent van de Nederlanders behoefte te hebben aan hulpmiddelen om deze gegevens te managen. Zeker zestig procent wil daarbij zelf beslissen hoelang persoonlijke data online blijft staan.
  • Een andere opkomende trend is, dat Nederlanders eerder kopen van ondernemingen die het mogelijk maken om producten te personaliseren of samen te ontwikkelen op basis van eigen interesses en voorkeuren.
  • Ten slotte ontstaat op sociale media een trend waarbij one size fits all aan populariteit afneemt. Zo geeft 32 procent van de Nederlanders aan steeds vaker gebruik te maken van sociale-nichenetwerken die specifiek gericht zijn op zijn/haar interesses. Wereldwijd geldt dit al voor 48 procent.

Microsoft Digital Trends

Voor Microsoft Digital Trends 2015 werden meer dan 13.000 consumenten ondervraagd in dertien verschillende landen: Nederland, Brazilië, Canada, China, Frankrijk, Duitsland, Italië, Rusland, Spanje, Zweden, Verenigde Arabische Emiraten, Verenigd Koninkrijk en Verenigde Staten. Het onderzoek werd uitgevoerd in samenwerking met Future Laboratory en Research Now. In 2013 werd ook een Microsoft Digital Trends-rapport gepubliceerd, die geen Nederlandse data bevatte. Het volledige Engelstalige rapport is hier te downloaden.

Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.

Deel dit bericht