Industry Wire

Geplaatst door Werkspot

Effect van online reviews stijgt

Amsterdam, 2 maart 2016 – Klussers in de categorieën stucen, elektra en vloeren worden het best gewaardeerd door de Nederlandse consument. Ze krijgen een 9,1. Overall is het reviewcijfer van de klusser gelijk gebleven met vorig jaar, een 8,9. Dit blijkt uit een analyse van Werkspot.nl, de website die vakman en klus bij elkaar brengt. Zelfs de moeilijkere, grote klussen (aanbouw en opbouw) worden zeer hoog gewaardeerd met een 8,6.

Online reviews
Het effect van online reviews op de beslissing is in 2015 gestegen. 41 procent van de consumenten kijkt naar de beoordelingen en laat zijn of haar keuze hierdoor beïnvloeden. Begin vorig jaar lag dit percentage nog op 36 procent. Zo blijkt uit de Klusmonitor, onderzoek van Werkspot.nl naar de klusmarkt.

Nog steeds bestaat er wel een groot verschil tussen jongeren en ouderen. Bij consumenten tussen 18 en 34 laat de helft hun keuze beïnvloeden door online reviews, maar vanaf 65 jaar ligt dit percentage 20 procent lager. Ook zijn er opvallende regionale verschillen. In Zeeland zet 68 procent van de inwoners online reviews in bij het kiezen van hun vakman, tegenover slechts 25 procent in Friesland.

Reviewstickers Werkspot
Op Werkspot.nl zijn momenteel al ruim 181.000 beoordelingen achter gelaten over de betrokken vakmannen. Deze maand kunnen zij een gratis reviewsticker bestellen voor op hun bedrijfswagen. Op deze manier brengt Werkspot de online reviews naar de offlinewereld.

On-demand economie
“De markt voor diensten in en om het huis is de meest ongeorganiseerde markt die er is. Met heel veel aanbieders en een grote verscheidenheid aan kwaliteit en kosten. Wij maken deze wereld transparant en toegankelijk voor de consument. Reviews zijn hierin cruciaal. Zo helpen consumenten elkaar om een beter inzicht te krijgen in de kwaliteit die iemand biedt. Dit maakt de beslissing om een bepaalde vakman wel of niet in te huren sneller en gemakkelijker. Snelheid en gemak zijn twee belangrijke voorwaarden binnen de on-demand economie, waarin direct, online ingespeeld wordt op de behoeften van de consument”, stelt Ronald Egas, CEO van Werkspot.nl.

Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.

Deel dit bericht