Industry Wire

Geplaatst door Exponential

Onderzoek van Exponential toont aan dat interactieve video’s beter doen dan standaardadvertenties vóór de film

May 2016 – Exponential Interactive, een van de grootste wereldwijde aanbieders van digitale reclameoplossingen met meer dan 700 miljoen gebruikers per maand, heeft een onderzoek gepubliceerd met als titel The Power of Video-Driven Experiences: What Attention, Emotion and Perception Can Tell Us About Good Advertising, waaruit blijkt dat interactieve videoreclame aanzienlijk meer impact heeft dan standaardbanners en -advertenties vóór de film.

Exponential gaf aan het bureau voor marktonderzoek EyeSee de opdracht om de doeltreffendheid van interactieve video te onderzoeken. Het onderzoek vergeleek de eigen VDX-video’s van Exponential met 30 seconden durende advertenties vóór de film en standaardbanners en had daarbij aandacht voor drie KPI’s – aandacht (de duur van browsen en de interactie), emotie (type emotie en de mate van de emotionele reactie) en perceptie (impact op merkopwaardering). Deze KPI’s werden beoordeeld via respectievelijk eye-tracking en de mate van interactie, gezichtsuitdrukkingen en enquêtes.

Uit het onderzoek bleek dat interactieve videoreclame beter de aandacht trekt, emoties oproept en voor merkpromotie zorgt. Dit zijn de belangrijkste statistieken:

Interactieve video heeft een invloed op de koopsom. 17 procent van wie een VDX Pre-roll bekeek en 19 procent van gebruikers die de VDX Rectangle zagen, meldden dat ze “absoluut zeker” van plan waren in de toekomst producten van het merk te kopen. Voor de standaardreclame vóór de film was dat slechts 13 procent.

Interactieve videoreclame zorgt voor een positieve merkperceptie en een blijvende indruk. In vergelijking met standaardadvertenties vóór de film hield videogestuurde reclame de aandacht tweemaal zo lang vast, zorgde ervoor dat meer mensen zich de reclame herinnerden, en gaf een boost aan de merkperceptie.

De bezoeker betrekken via videoreclame levert meer op dan een aantrekkelijke ervaring; het kan op zich een waardevol iets zijn. 69 procent van de gebruikers keken langer dan vijf seconden naar de interactieve plaagadvertenties terwijl slechts 11 procent dat deed bij de even grote standaard bewegende banner. Interactieve plaagadvertenties zorgden ook drie keer zo veel voor een positieve emotionele reactie (met name ‘Aandacht’). Ook gaf 82 procent van wie de plaagadvertenties zag in de enquêtes aan dat ze een “gunstige” of “uiterst gunstige” merkperceptie

hadden in vergelijking met slechts 68 procent van wie de standaardbanner zag.

“Dit onderzoek toont de impact aan welke interactieve video kan hebben op de merk impact versus traditionele formats” zegt Michiel van Turnhout, Managing Director van Exponential Nederland. “het blijkt wederom dat interactiviteit in een ad format helpt om de boodschap beter en prettiger over te brengen”

Methodologie

Tijdens het onderzoek werd aan een steekproef van 500 voor een panel aangeworven deelnemers gevraagd om een reeks realistische nepwebsites te bezoeken zoals ze dat thuis en op hun eigen apparaten zouden doen. Er werd gelet op de gezichtsuitdrukkingen, visuele blik en navigatie van de gebruikers terwijl ze door de pagina’s bladerden. Zodra de gebruikers hun bezoek hadden afgerond, werden ze naar een extra nepwebsite gebracht met algemene redactionele inhoud en extra nepreclame. Om de merkopwaardering te beoordelen, kregen de gebruikers een enquête met zeven vragen waarmee werd nagegaan hoe ze zich het merk herinnerden en het interpreteerden.

U vindt het onderzoek hier.

Over Exponential

Exponential Interactive levert innovatieve reclame-ervaringen die de manier wijzigen waarop merken via de desktop en mobiel met hun doelgroepen in contact staan. Het platform van Exponential combineert een van de grootste wereldwijde digitale media footprints en bedrijfseigen gegevens met gebruikersgerichte advertentieformaten die ontworpen zijn om de betrokkenheid en actiebereidheid te verhogen. Slimmere en relevantere oplossingen voor adverteerders en uitgevers worden ontwikkeld op basis van creativiteit en inzichten in het publiek. Exponential werd opgericht in 2001 en is gevestigd in 22 landen. Ga voor meer informatie naar www.exponential.com.

Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.

Deel dit bericht