Industry Wire

Geplaatst door Voedingscentrum

Voedingscentrum zet WhatsApp in tegen voedselverspilling

Het Voedingscentrum wil mensen helpen minder voedsel te verspillen. Nieuwe abri-posters, die vanaf dinsdag door heel Nederland hangen, laten mensen even stilstaan bij hun eigen manier van boodschappen doen. Tegelijkertijd gaat de gloednieuwe dienst WhatsApp Kitchen Assistant van start, waarbij consumenten geholpen worden om efficiënter boodschappen te doen. Ook krijgen de volgers van deze gratis dienst bewaartips en inspiratie om met kliekjes te koken. Het Voedingscentrum is een van de eerste landelijke voorlichtingsinstanties die via WhatsApp consumenten gaat helpen.

Op maat inkopen is een slimme manier om minder eten te verspillen. Als je een weekplanning maakt, denk je vooruit over wat je nodig hebt en word je minder snel verleid om iets te kopen dat je niet gaat opeten.

Simpele acties, meer resultaat
Je voorraad checken, een weekplanning opstellen en een boodschappenlijstje maken helpen je om minder eten weg te gooien. Mensen die erop letten niet te veel in huis te halen, gooien per jaar bijna 24 kilo minder weg dan degenen die liever veel in huis hebben. Alleen al een boodschappenlijstje maken en je eraan houden, maakt dat er ongeveer 4 kilo per persoon per jaar minder eten weggegooid wordt.

Stilstaan bij eigen inkoopgedrag
Roy van der Ploeg, woordvoerder van het Voedingscentrum: “Met de abri-posters willen we mensen even stil laten staan bij hun manier van boodschappen doen. Check je zelf eigenlijk wat je nog in huis hebt, voordat je boodschappen gaat doen? Maak je een weekplanning of een boodschappenlijstje? Met de WhatsApp Kitchen Assistant helpen we mensen voordat ze daadwerkelijk boodschappen gaan doen, zodat ze alleen kopen wat ze nodig hebben. Als je je voorraad onder controle hebt, goed plant en een boodschappenlijstje maakt met wat je precies nodig hebt, kom je niet gauw te kort en verspil je minder.”
Hoe werkt de Whatsapp Kitchen Assistant?
Ga naar www.voedingscentrum.nl voor het telefoonnummer en de aanmeldinstructies. Tot eind augustus ontvang je 2x per week een bericht. Op de dag dat jij meestal boodschappen doet, krijg je ondersteuning om efficiënter inkopen te doen. En in de loop van de week krijg je nog een bericht ter inspiratie, om nog minder eten te hoeven verspillen.
Tekstbureau Mwah heeft voor de abri-posters en de WhatsApp Kitchen Assistant teksten geschreven die mensen even stil laten staan bij hun inkoopgedrag. Mwah staat bekend om hun creatieve teksten die ze met de wereld delen via social media, hun productlijn en kunstprojecten in de buitenruimte. In hun werk stellen ze relativering en een glimlach centraal.

Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.

Deel dit bericht