Accountants lopen achter met online reputatiemanagement

HILVERSUM, 20150226 — Aanwezig zijn op internet en een goede indruk achterlaten is erg belangrijk. Administratiekantoren en accountants kunnen er in deze tijd niet meer onderuit. Uit onderzoek van Wolters Kluwer onder 137 Britse accountancykantoren blijkt echter dat accountancykantoren niet bereid zijn om te investeren in marketing. De helft van de respondenten geeft namelijk aan dat zij minder dan 2% van hun totale uitgaven spenderen aan marketing, terwijl 80% minder dan 5% hieraan uitgeeft.

Het versturen van fysieke nieuwsbrieven of organiseren van lokale evenementen blijft voor de meeste kantoren topprioriteit. Hiermee wordt echter een grote groep potentiële klanten niet bereikt. Potentiële klanten vergelijken nu eenmaal online voor ze contact opnemen. Daarbij geven klantbeoordelingen de doorslag. Maar hoe zorgen bedrijven er nu voor dat deze beoordelingen zichtbaar zijn en de online reputatie verbetert? Whitfieldd.com, de vergelijkingssite voor accountants en administratiekantoren geeft hen drie tips.

1. Zorg voor zo veel mogelijk concrete klantbeoordelingen

Op basis van een enkele beoordeling kan uw potentiële klant geen weloverwogen keuze maken. Daar zijn er meer voor nodig. En dan niet alleen een cijfer of een aantal sterren, maar ook een goede onderbouwing.

Concrete beschrijvingen als ‘Eindelijk een accountant die meedenkt over mijn personeelskosten en de cijfers duidelijk presenteert” bieden meer houvast dan alleen ‘Goede accountant’. Vraag al uw huidige klanten om een beoordeling in te vullen, zodat u er een indrukwekkend aantal verzamelt.

2. Gebruik social media om een goede indruk te maken

Veel accountants en administratiekantoren gebruiken social media vooral om te zenden. Terwijl uit onderzoek blijkt dat de beweringen uit eigen marketing veel minder indruk maken op de doelgroep dan klantbeoordelingen. Ook al zijn deze beoordelingen geschreven door ondernemers die geen bekenden zijn van de potentiële klant. Daarom is het slim om via social media de positieve klantverhalen te delen. Dan horen ze het ook eens van een ander.

Deel ook de kritische klantbeoordelingen, want dat komt de geloofwaardigheid van het bedrijf ten goede. Een kwetsbare opstelling en de voornemens om voortaan beter te presteren worden gewaardeerd door bestaande en potentiële klanten.

3. Toon de beoordelingen op uw eigen website

Natuurlijk gaat de potentiële klant na het online onderzoek ook een kijkje nemen op de website van het bedrijf. Door middel van bijvoorbeeld de widget ‘score beoordeling’ van Whitfieldd.com kan een bedrijf klantbeoordelingen direct tonen op de eigen site. Dit scheelt veel tijd en moeite. Ondertussen helpen de meningen die ondernemers plaatsen op Whitfieldd.com een bedrijf dus op twee plekken aan een betere online reputatie. Met als gevolg: meer klanten en meer omzet.

Bonustip: overtref de verwachtingen van uw klanten

Zodra u meer doet voor uw klanten dan zij verwachten, zijn zij vol lof over u. Dat is hét moment om ze te vragen om een klantbeoordeling in te vullen. Als u deze methode vervolgens ook toepast bij de nieuwe klanten die u hierdoor binnen haalt, blijft de sneeuwbal rollen!