Afgelopen maand oktober 37.000 minder auto’s in de file dankzij app

Afgelopen maand is tenminste 37.000 keer door automobilisten besloten om niet met de auto in de file aan te sluiten. Koploper was Rotterdam waar ruim 7.300 minder ritten in de spits werden gereden. Al deze automobilisten kregen op tijd een waarschuwing via app TimesUpp dat het druk was op hun geplande route en besloten om hun reis óf niet uit te voeren óf buiten de spits te gaan reizen.

Spits in Amsterdam, Den Haag en Almere
Gebruikers van de app TimesUpp in Amsterdam deden ook actief mee met bijna 5.000 minder ritten en ook Den Haag (3.000) en Almere (2.200) kregen minder reizigers tijdens de spits te verwerken. Deze resultaten zijn zeer hoopgevend en bevestigen wat diverse onderzoekers al eerder hebben aangegeven: Als automobilisten voordat ze aan hun reis moeten beginnen weten dat er files staan, overwegen ze eerder om hun reis uit te stellen of er zelfs helemaal van af te zien. Het effect is dat de files hierdoor minder erg worden doordat deze reizigers niet aansluiten in de file.

De app TimesUpp
TimesUpp is een app ontwikkeld door het bedrijf Innovactory uit Almere. Deze app waarschuwt de gebruiker voordat de reis begint. Hierdoor weten zij dat het tijd is om te vertrekken. Onverwachte vertragingen worden hierin meegenomen. Hierdoor is het duidelijk hoelaat je moet vertrekken om op tijd te komen. Lucien Groenhuijzen, Algemeen Directeur van Innovactory International B.V., legt uit: ‘Niets is vervelender dan dat je tijdens het rijden erachter komt dat er een file staat en je dus te laat gaat komen. Met deze app heb je deze problemen niet meer en beslis je ter plekke wat je met deze files op jouw route gaat doen. Of je een andere route neemt of dat je wél die spits ingaat, of toch afziet van die auto instappen. Het bespaart hoe dan ook ergernis en tijd!’

Bronnen: Spitsmijdingen in 30 gemeenten: https://drive.google.com/file/d/0Bw_T7ZHVMlSwLW5nYjRKR095c3M/view?usp=sharing

Innovactoryis een jong bedrijf bestaande uit een team van oud TomTom medewerkers die verantwoordelijk zijn geweest voor de ontwikkeling van HD Traffic, IQ Routes en MapShare. Het bedrijf is gevestigd in Almere en opgericht door Lucien Groenhuijzen. Eerder was hij innovatieve ambassadeur van TomTom. Meer informatie: www.innovactory.nl