Geplaatst door Akamai

Akamai State of the Internet Report: Nederland onttroond door Zwitserland in internetconnecties vanaf 4 Mbps

Amsterdam – Akamai Technologies, wereldwijd leider in Content Delivery Network-diensten, presenteert vandaag zijn State of the Internet Report over het eerste kwartaal van 2016. Het rapport geeft inzicht in wereldwijde, regionale en nationale cijfers over de snelheid van internetverbindingen, breedbandadoptie op zowel vaste als mobiele netwerken, IPv6-implementaties en of 4K al voet aan de grond krijgt.

Het State of the Internet Report van het eerste kwartaal van 2016, inclusief alle data en statistieken is beschikbaar via de Akamai State of the Internet-site en via de Akamai State of the Internet-app voor iOS en Android.

“Deze zomer staat in het teken van enkele grote sportevenementen, waaronder de olympische spelen in Brazilië. De verwachting is dat deze evenementen door meer mensen dan ooit online worden gevolgd”, zegt Hans Nipshagen, regional manager  van Akamai. “Sinds de zomer van 2012 zijn de gemiddelde verbindingssnelheden wereldwijd meer dan verdubbeld, waardoor we beter in staat zijn video in hoge kwaliteit te streamen naar grote aantallen mensen die ook nog eens gebruikmaken van meer devices en platformen.”

Gemiddelde en piekverbindingssnelheid
De wereldwijde gemiddelde verbindingssnelheid is toegenomen met 12 procent tot 6.3 Mbps (megabits per seconde) vergeleken met het vierde kwartaal van 2015. Vergeleken met een jaar geleden is dat een stijging van 23 procent.
Zuid-Korea staat met 29.0 Mbps bovenaan de lijst met de hoogste gemiddelde verbindingssnelheid. Nederland staat in de wereldwijde lijst op nummer acht met 17.9 Mbps.
De lijst met hoogste gemiddelde pieksnelheden wordt in Europa aangevoerd door Roemenië met 82.4 Mbps. Zeker 25 van de 31 onderzochte landen in Europa hadden afgelopen kwartaal een gemiddelde piekverbindingssnelheid van minimaal 50 Mbps.
De grootste toename in de gemiddelde piekverbindingssnelheid is gemeten in Noorwegen, ze kenden een groei van 47 procent.

Breedbandadoptie
Het gebruik van internetsnelheden van minimaal 10 Mbps, 15 Mbps en 25 Mbps is wereldwijd enorm toegenomen in het eerste kwartaal van 2016, respectievelijk met 10, 14 en 19 procent.
In het eerste kwartaal van 2016 leidden Malta en Bulgarije in de rij met internetsnelheden vanaf 4 Mbps. Zeker 97 procent van de IPv4-adressen in deze landen maakten connectie met Akamai met gemiddelde snelheden vanaf 4 Mbps.
Nederland is voorbijgestreefd door Zwitserland in top 10 van landen met minimaal 10 Mbps. Daardoor staat Nederland, dat een adoptiepercentage had van 67 procent, niet meer op nummer één in Europa. Overal in Europa is groei geboekt op dit gebied en in Cyprus en Kroatië was zelfs een groei te zien van respectievelijk 297 en 274 procent.
In de lijst met 15 Mbps-adoptie staat Noorwegen met 50 procent nog steeds bovenaan in Europa.
De top-10 van landen met 25 Mbps-adoptie wordt gedomineerd door Europese landen, te weten Noorwegen (#2), Zweden (#3), Letland (#5), Finland (#7), Zwitserland (#8) Denemarken (#9) en Nederland staat op plaats tien. Noorwegen heeft in een jaar tijd een groei doorgemaakt van 186 procent in deze categorie.

IPv4 en IPv6
België gaat nog steeds aan de leiding als het gaat om de adoptie van het IPv6-protocol met 36 procent van de content-aanvragen die over IPv6 gaan. De wereldwijde top 10 in IPv6-adoptie bestaat voor het eerst uit zes Europese landen. Naast België zijn dat Griekenland (#2), Zwitserland (#3), Duitsland (#4), Portugal (#5) en Frankrijk (#9). Nederland komt nog altijd niet voor in deze top 10.
In het eerste kwartaal van 2016 hebben ongeveer 808 miljoen IPv4-adressen verbinding gelegd met het Akamai Intelligent Platform. Dat is een afname van 0,2 procent vergeleken met een kwartaal eerder. Alleen in Frankrijk was er een toename te te zien.

Mobiele verbindingen
De snelste gemiddelde mobiele verbindingssnelheden ter wereld worden bereikt in het Verenigd Koninkrijk. Met een gemiddelde mobiele verbindingssnelheid van 27.9 Mbps in het eerste kwartaal van 2016 staat het land duidelijk bovenaan de lijst.
België staat voor het eerst op de tweede plaats en volgt met een snelheid van 19.4 Mbps.
De gemiddelde mobiele internetsnelheid in Nederland in het eerste kwartaal van 2016 lag op 10.3 Mbps.

Over het Akamai State of the Internet Report
Elk kwartaal publiceert Akamai een ‘State of the Internet’-rapport. Dit rapport is gebaseerd op gegevens uit het Akamai Intelligent Platform en bevat informatie over aanvalsverkeer, breedbandadoptie, mobiele connectiviteit en andere relevante onderwerpen die te maken hebben met het internet en het gebruik daarvan. Voor meer informatie over de gegevens in het rapport en hoe deze geanalyseerd zijn, ga naar http://akamai.me/sotimetrics. Voor een overzicht van eerdere rapporten, ga naar http://www.stateoftheinternet.com/soti-reports. Om de statistieken uit het State of the Internet Report van Q1 2016 te downloaden, ga dan naar  http://wwwns.akamai.com/soti/soti_q116_figures.zip.

*****************

Over Akamai
Als wereldwijd leider in Content Delivery Network-diensten (CDN), zorgt Akamai dat het internet snel, betrouwbaar en veilig is voor zijn klanten. De geavanceerde oplossingen voor web performance, mobile performance, cloud security en media delivery van Akamai veranderen de manier waarop organisaties entertainment- en gebruikerservaringen optimaliseren voor elk apparaat, waar dan ook. Om te zien hoe de oplossingen van Akamai en zijn team van internetexperts organisaties helpen om faster forward te gaan, kijk op www.akamai.com of blogs.akamai.com en volg @Akamai op Twitter.