Alkmaars bedrijf lanceert ‘zakelijke WhatsApp’

Alkmaar, 20 november 2014 — Alterdesk, een bedrijf uit Alkmaar, lanceert per vandaag de gelijknamige gratis messenger Alterdesk business messenger waarmee gebruikers zakelijk kunnen chatten, grote bestanden delen en samenwerken in projecten. De applicatie is zowel op tablet, telefoon als desktop te gebruiken, ongeacht het besturingssysteem. Ook werkt het al op nieuwe apparaten zoals Google Glass.

To-the-point-communicatie

Binnen bestaande ‘messengers’ zoals WhatsApp is het gebruikelijk om kort en bondig te communiceren, in tegenstelling tot e-mail, waarbij uitgebreide e-mailconversaties met disclaimers, cc’s en handtekeningen het lastig maakt snel de relevantie in te schatten. Oprichter Niels Greidanus; ‘Voor de jonge generatie werknemers is het versturen van e-mail niet zo vanzelfsprekend meer. E-mail is al 40 jaar oud en wordt vaak formeel en omslachtig gevonden. Werknemers zijn gemiddeld 2 uur per dag bezig om e-mails weg te werken op datum binnenkomst, terwijl je op projectniveau via Alterdesk snel en effectief samenwerkt.’

Concurrentie met Facebook

Facebook maakte deze week ook bekend software te ontwikkelen voor op kantoor. Dit zal echter centraal door een bedrijf geïmplementeerd moeten worden, met de nodige kosten en implementatieprocessen. Alterdesk is laagdrempelig en ook geschikt voor interne communicatie of voor samenwerking in projectgroepen, waardoor werknemers zelf kunnen besluiten dit te gebruiken. De applicatie maakt een onderscheid in zakelijke contacten en collega’s. Greidanus; ‘Bestanden worden beveiligd gearchiveerd. Wij durven als klein en wendbaar bedrijf volop de strijd aan met partijen als Facebook. Doordat je alle soorten bestanden kunt delen, tot wel 100MB per bestand en maximaal 1GB per bericht, zijn losse diensten als Dropbox of WeTransfer ook overbodig geworden.’

Intrekken en verwijderen vertrouwelijke documenten

De verzender kan aangeven of een bericht of document na een bepaalde tijd automatisch wordt verwijderd. Dit kan handig zijn bij vertrouwelijke projecten. Ook kan de verzender een bericht of document intrekken, zodat het direct wordt verwijderd, in tegenstelling tot bijvoorbeeld een e-mail waarbij je een verzonden bericht altijd nog kunt openen. ‘In een zakelijke omgeving is het essentieel dat documenten op een veilige en versleutelde manier worden verstuurd én kunnen worden verwijderd als dat nodig is’, aldus Greidanus. Inmiddels zijn er al duizenden gebruikers in binnen- en buitenland en het is de bedoeling dat dit net zoals WhatsApp wordt verspreid door werknemers zelf die de voordelen hiervan inzien.

Over Alterdesk

Alterdesk, opgericht in 2013 door Niels Greidanus, telt 9 werknemers en is gevestigd te Alkmaar. De ontwikkelaars en designers werken dagelijks aan het verbeteren van de beste zakelijke messenger. Daarbij worden de nieuwste technologieën toegepast en alle ondersteunende processen zoveel mogelijk geautomatiseerd. De business messenger wordt vanuit de cloud geleverd en voldoet aan strenge veiligheidseisen die voor zakelijke communicatie noodzakelijk is.