App voor voedselbank tegen voedselverspilling wint 1e prijs hackathon

Afgelopen weekend werd er tijdens Hack Food Waste door meer dan honderd app-bouwers, designers, boeren en ambtenaren 32-uur lang gewerkt aan oplossingen om voedselverspilling tegen te gaan met behulp van slimme digitale oplossingen. Sur+ won de hackathon met een platform voor de voedselbank tegen voedselverspilling. Het winnende team Sur+ bestond uit Puck Simons, Michiel Bloemendaal, Yasemin Arslan, Fiona Jongejans en Philippe Rol.

De voedselbank heeft te weinig eten om wekelijks 85.000 huishoudens te bedienen, terwijl er aan de andere kant veel voedselverspilling in Nederlands is. Sur+ ontwikkelde een platform rondom communicatie, logistiek en arbeid. Een boer geeft aan dat hij overschot heeft en dat hij mensen nodig heeft om te oogsten. Vervoersbedrijven kunnen transport aanbieden, bijvoorbeeld van vrachtwagens die leeg terug rijden, om het voedsel bij de voedselbank af te leveren. Op deze manier wordt niet alleen het communicatieprobleem aangepakt, maar worden ook meer mensen betrokken bij het totale proces van een voedselbank.

Tweede prijs aanpak verspilling internationale handel
Tradewise won de tweede prijs met een oplossing voor verliezen in de internationale handel. Wanneer er weinig vraag is naar producten, denk aan de recente Russische boycot, zijn de prijzen zo laag dat het oogsten van bijvoorbeeld aardappelen meer geld kost dan het oplevert. Zo is in 2014 10% van alle geteelde aardappelen niet geoogst vanwege deze reden. Tradewise (Vijay Kiran, Niels Sprong en Yuri Mejia Miranda) ontwikkelde een online systeem om agri-ondernemers te informeren over mogelijke alternatieve export opties om zo voedselverspilling en verlies van inkomsten te voorkomen. Het systeem geeft antwoord op vragen als: Waar in de wereld zijn de prijzen voor mijn producten hoger? Naar welke landen mag ik exporteren? Wat zijn de kosten van het vervoer? Tradewise combineerde data van client-export.nl, gecombineerd met UPS tarieven en de prijzen van agrarische producten wereldwijd.

Derde en vierde prijs
Bullenbak (Marco van Nieuwenhoven, Paul Wagener en Marieke Acquoij) won de derde prijs met een hardware oplossing: een slimme prullenbak die registreert hoeveel en wat voor soort voedsel je weggooit. De vierde prijs ging naar een nieuw betaalmodel voor een supermarkt op basis van versheid, genaamd Pukva (Agnes Günther).

De vakjury van Hack Food Waste bestond uit Roald Lapperre (plv. directeur-generaal Agro, Europees Landbouwbeleid en Voedselzekerheid van Ministerie van Economische Zaken), Elies Lemkes-Straver (Algemeen Directeur ZLTO), Krijn Poppe (Senior Economist & Research Manager bij LEI Wageningen UR) en Ruud Huirne ( Directeur Food & Agri Nederland van Rabobank). Zij beoordelen alle 14 teams waar hele bruikbare oplossingen tussen zaten, ook onder degenen die niet in de prijzen vielen. “Het idee om via eenvoudige sensoren de hoogwaardige kennis van de Nederlandse primaire sector te ontsluiten voor moestuinders en urban farmers heeft potentieel. Voor een dergelijk concept zie ik niet alleen toepassingsmogelijkheden in Nederland, maar ook in de agrarische sector in bijvoorbeeld in Afrika. Dat past ook uitstekend bij Rabobank en bij onze Banking for Food visie; toegang tot kennis voor iedereen,” aldus aldus Ruud Huirne.

Hack Food Waste was het openingsevent van Agri meets Design op de Dutch Design Week en is een samenwerking tussen Polderhack Productions, Rabobank en Natuur en Milieu, en wordt mede mogelijk gemaakt door het ministerie van Economische Zaken, ZLTO en provincie Noord Brabant.