Apple Pay transformeert mobiele betalingen vanaf 20 oktober

CUPERTINO, 16 oktober 2014 – Apple heeft vandaag bekendgemaakt dat klanten vanaf maandag 20 oktober betalingen kunnen doen met een aanraking van hun vinger, wanneer Apple Pay in de Verenigde Staten beschikbaar komt. Apple Pay biedt een gemakkelijke, veilige en afgeschermde manier van betalen met gebruikmaking van Touch ID op iPhone 6 en iPhone 6 Plus in winkels en in apps. Gebruikers van de zojuist aangekondigde iPad Air 2 en iPad mini 3 kunnen Touch ID op hun apparaten gebruiken voor Apple Pay in apps. De nieuwe dienst komt beschikbaar via een gratis software-update naar iOS 8.
“Ons team heeft ontzettend hard gewerkt om Apple Pay beveiligd en privé te maken, met de eenvoud van een aanraking”, aldus Eddy Cue, senior vice president Internet Software and Services van Apple. “De reacties op Apple Pay waren overweldigend. We blijven meer banken, creditcardmaatschappijen en handelsondernemingen toevoegen die klaar zijn voor Apple Pay, en we denken dat onze gebruikers er enthousiast over zullen zijn.”
“We zien ernaar uit dat onze klanten gemakkelijker en prettiger bij Whole Foods Market kunnen winkelen”, vertelt Walter Robb, co-CEO van Whole Foods Market. “We vinden het fantastisch dat we bij de eerste retailers behoren die Apple Pay in alle vestigingen in het hele land accepteren, aangezien het onze klanten een snelle, afgeschermde en veilige manier van betalen biedt in onze winkels.”
Apple Pay is ontworpen om de persoonlijke informatie van de gebruiker te beschermen. Er worden geen transactiegegevens verzameld die terug te leiden zijn naar een gebruiker. De betalingstransacties vinden plaats tussen de gebruiker, de onderneming en de bank van de gebruiker. Apple verzamelt geen gegevens over aankopen, dus als je in een winkel of restaurant een betaling doet, weten wij niet wat je hebt gekocht, waar je het hebt gekocht of hoeveel je ervoor hebt betaald. De feitelijke kaartnummers worden niet op het apparaat bewaard, maar er wordt een uniek apparaataccountnummer aangemaakt, dat wordt versleuteld en bewaard in het Beveiligd Element, een beveiligde chip in het apparaat. Het apparaataccountnummer in het Beveiligd Element blijft afgeschermd van iOS en er wordt geen reservekopie van bewaard in iCloud.
Apple Pay ondersteunt creditcards en betaalpassen van de drie grootste betaalnetwerken, American Express, MasterCard en Visa, afgegeven door de belangrijkste banken in de VS. Naast American Express, Bank of America, Capital One Bank, Chase, Citi, Wells Fargo en andere banken die in september hun ondersteuning hebben aangekondigd, hebben meer dan vijfhonderd banken in de VS zich aangemeld voor Apple Pay. Gebruikers kunnen aankopen doen in winkels en in apps, met creditcards van toonaangevende banken in het land, die goed zijn voor 83 procent van de aankopen via creditcards in de VS.*
Apple Pay in winkels werkt snel en gebruiksvriendelijk. De gebruiker houdt gewoon zijn of haar iPhone bij de contactloze lezer, met de vinger op Touch ID. Direct na de introductie kan gebruik worden gemaakt van Apple Pay in de 262 Apple Stores in de VS en onder meer bij: Aéropostale, American Eagle Outfitters, Babies”R”Us, BJ’s Wholesale Club, Bloomingdale’s, Champs Sports, winkels van Chevron en Texaco waaronder ExtraMile, Disney Store, Duane Reade, Footaction, Foot Locker, House of Hoops by Foot Locker, Kids Foot Locker, Lady Foot Locker, Macy’s, McDonald’s, Nike, Office Depot, Panera Bread, Petco, RadioShack, RUN by Foot Locker, SIX:02, Sports Authority, SUBWAY, Toys”R”Us, Unleashed by Petco, Walgreens, Wegmans en Whole Foods Market. Bovendien zullen veel andere ondernemingen later dit jaar ondersteuning bieden, zoals Anthropologie, Free People, Sephora, Staples, Urban Outfitters en Walt Disney Parks and Resorts.
Afrekenen gaat eenvoudig in zijn werk met een enkele aanraking – er hoeven geen lange formulieren te worden ingevuld en er hoeven niet telkens opnieuw factuur- en verzendgegevens te worden ingetypt. Het nummer van de kaart of pas blijft afgeschermd en wordt niet met internetbedrijven gedeeld. Tijdens winkelen op het web vanuit apps kunnen gebruikers betalen voor zowel goederen als diensten, waaronder kleding, elektronica, gezondheids- en schoonheidsproducten en tickets. Apps die direct na de introductie geschikt zijn voor Apple Pay zijn onder meer: de Apple Store-app, Chairish, Fancy, Groupon, HotelTonight, Houzz, Instacart, Lyft, OpenTable, Panera Bread, Spring, Staples, Target en Uber. Veel andere populaire apps zullen tegen het eind van het jaar ondersteuning bieden voor Apple Pay, waaronder Airbnb, Disney Store, Eventbrite, JackThreads, Levi’s Stadium by VenueNext, Sephora, Starbucks, StubHub, Ticketmaster en Tickets.com.
Toonaangevende aanbieders van betaaloplossingen en betaalautomaten zoals Adyen, Authorize.Net, Bank of America Merchant Services, Braintree, CyberSource, Chase Paymentech, First Data, Heartland Payment Systems, iMobile3, NCR, Micros van Oracle, Stripe, TSYS en VeriFone zijn momenteel bezig handelaren in winkels en in apps de mogelijkheid te bieden de gemakkelijke, afgeschermde en beveiligde betalingen van Apple Pay te accepteren.
Beschikbaarheid
Apple Pay is in de VS beschikbaar vanaf maandag 20 oktober met iOS 8.1. Voor winkelen in winkels werkt Apple Pay met iPhone 6, iPhone 6 Plus en met Apple Watch zodra deze op de markt komt. Voor winkelen op het web in apps is Apple Pay beschikbaar op iPhone 6, iPhone 6 Plus, iPad Air 2 en iPad mini 3. Gebruikers moeten contact opnemen met hun bank om na te gaan of hun kaart of pas in aanmerking komt voor gebruik; mogelijk ondersteunen niet alle banken alle soorten kaarten of passen. Apple Pay is beschikbaar bij bepaalde handelsondernemingen en apps in 2014. Ga voor meer informatie naar www.apple.com/apple-pay.
* American Express, Bank of America, Capital One Bank, Chase, Citi en Wells Fargo zodra het systeem beschikbaar is, spoedig gevolgd door andere banken, waaronder Barclaycard, Navy Federal Credit Union, PNC Bank, USAA en U.S. Bank.
Apple is de producent van de Mac, de beste personal computer ter wereld, en van OS X, iLife, iWork en professionele software. Op het gebied van de digitale muziek voert Apple de revolutie aan met zijn iPods en de iTunes Store op het internet. En de revolutionaire iPhone en App Store hebben de wereld van de mobiele telefoon op z’n kop gezet. Met de iPad heeft Apple de toekomst van mobiele media en computers een gezicht gegeven.