Apps steeds vaker middel voor efficiënte bedrijfsvoering

Amsterdam, 20140512 — 63 procent van de ondernemingen ziet toegevoegde waarde in het integreren van zakelijke mobiele apps of softwaretools zoals Dropbox of Salesforce in hun bedrijfsvoering. Dat blijkt uit onderzoek van Canvas, wereldwijd marktleider in het ontwikkelen van apps. Zij hebben onder 1100 ondernemers en IT-ers onderzoek gedaan hoe bedrijven gebruik maken van zakelijke apps.

Het onderzoek toont aan dat in steeds grotere mate bedrijven aan het kijken zijn naar toepassingen om bedrijfsprocessen te laten verlopen via mobiele apparaten. Deze processen worden in het onderzoek het meest genoemd:

Inspecties (46%)
Werkorder (31%)
Checklists (28%)
Onderzoeken (19%)
Facturen (15%)
Voorraden (8%)
Overig (34%)

Andere opvallende uitkomsten van het onderzoek:

Meer dan de helft (57%) van de bedrijven gebruikt apps voor de opslag van bestanden. Dropbox wordt hierbij het vaakst gebruikt (51%), gevolgd door Google Drive (16%), Box (8%) en SkyDrive (6%)
32% van de bedrijven maakt gebruik van aantekeningen apps/software. De vaakst genoemde toepassingen zijn Evernote (45%), Notepad (29%) en Google Keep (5%)
13% van de respondenten geeft aan mobiele credit card verwerking te gebruiken binnen hun bedrijven. Dit wordt het vaakst gedaan via Square (44%), Intuit GoPayment (13%) en PayPal (12%).
30% gebruikt een CRM systeem binnen hun bedrijf. Van de respondenten die gebruik maken van CRM tools doet iets minder dan de helft (45%) dit via de tool Saleforce.
48% van de bedrijven gebruikt apps voor de boekhouding. Het overgrote deel (48%) doet dit via Quickbooks, gevolgd door Sage (8%).

Efficiëntere bedrijfsvoering

Bovenstaande uitkomsten tonen aan dat bedrijven steeds meer op zoek gaan naar nieuwe manieren om bedrijfsprocessen efficiënter te laten verlopen. Apps bieden hier vaak een oplossing voor. Eerder gaf App Your Service al een overzicht van apps die van toegevoegde waarde zijn voor de individuele zakelijke gebruiker. De mogelijkheden blijven dus niet beperkt tot individuele gebruikers, maar kunnen invloed hebben op de totale bedrijfsvoering.

Die ontwikkeling ziet ook James Quigley, medeoprichter en CEO van Canvas: “Dat bedrijven naar mobiele toepassingen kijken is geen verrassing. Dit onderzoek toont echter aan dat bedrijven steeds breder gaan kijken naar nieuwe mogelijkheden om hun bedrijfsprocessen te verbeteren. Van onderwijsinstellingen en ziekenhuizen tot grote bouwbedrijven: organisaties verplaatsen hun business steeds vaker naar mobiel.  Zij zien in mobiele zakelijke apps een oplossing voor de vaak inefficiënte papierstroom binnen hun organisatie.”

Appificeren

App Your Service definieert dit met de term appificeren. Hierbij zet een bedrijf een app in om werkprocessen efficiënter te laten verlopen. Op deze manier levert appificeren besparingen op voor een bedrijf, zowel in kosten als in tijd. Dit onderzoek toont aan dat een deel van de bedrijven deze nieuwe manieren al gevonden heeft. Toch is er ook een groot aantal dat dit nog niet heeft ontdekt. Voor veel bedrijven ligt er dan ook nog een grote kans om apps in te zetten voor efficiëntere bedrijfsvoering.
App Your Service