Atos maakt 15 genomineerden IT Challenge 2015 bekend

Atos heeft 15 teams geselecteerd die genomineerd zijn voor de vierde editie van de IT Challenge. Voor deze jaarlijkse internationale competitie gaat Atos op zoek naar de beste toepassingen op het gebied van Connected Living. Connected Living is de wereld waarin woningen, werk en steden naadloos met elkaar zijn verbonden via verschillende smart devices. Deze apparaten integreren video, voice en dataservices om op elk moment en elke locatie toegang en connectiviteit te bieden.

Dit jaar hebben ruim 300 studenten van 34 universiteiten in 10 landen deelgenomen aan de IT Challenge, waarbij uiteindelijk 15 teams door de jury zijn geselecteerd. De jury bestaat uit leden van de Scientific Community van Atos. Dit is een internationaal netwerk van 100 van de beste business technologists van Atos, experts van EEBus en vertegenwoordigers van de Europese Commissie.

Net als bij voorgaande edities van de IT Challenge is n team – Porto Alegre uit Brazili – geselecteerd door het publiek, doordat het op Facebook de meeste ‘likes’ – ruim 6.000 – heeft gekregen.

We zijn ook dit jaar weer erg enthousiast over de enorme respons en de hoge kwaliteit van de inzendingen. De concepten zijn zeer innovatief en maken het mogelijk ons dagelijkse leven sterk te veranderen en verbeteren. We kijken er naar uit om te zien hoe de teams hun ideen zullen ontwikkelen onder begeleiding van onze Scientific Community, vertelt Gilles Grapinet, Senior EVP van Atos en CEO van Worldline.

Sommige ideen sluiten uitstekend aan op de doelstellingen van het initiatief EEBus[1]. We zullen waar mogelijk ondersteuning bieden, zegt Peter Kellendonk, voorzitter van EEBus, in een reactie op de genomineerde teams.

De volgende inzendingen zijn genomineerd:

Bolt, Aston University, Verenigd Koninkrijk – een gratis app die bedoeld is de consument te helpen het energieverbruik beter te analyseren, beheren en voorspellen en een betere energieleverancier of -tarief aan te bevelen, afhankelijk van de persoonlijke behoeften. CartoFruit, Polytechnique, Frankrijk – een app om het samen met buren kopen van fruit en groenten te faciliteren, waarbij de persoon die de fruit en groenten koopt, verzamelt en aflevert een korting ontvangt en de personen die de producten ontvangen minder betalen dan voor vergelijkbare services. Devhope, Einseirb-Matmeca, Frankrijk – SecondSight is een app die is ontworpen voor blinden om hun leven gemakkelijker en comfortabeler te maken. Deze toepassing wordt aangesloten op cruciale apparaten en biedt real time informatie over verkeerslichten, putten in de weg, nieuw genstalleerde steigers, openingsuren van de supermarkt, enz.
Digitalcare, F H Hagenberg, Oostenrijk – een app die kan worden genstalleerd in woningen van ouderen om familieleden in noodgevallen te waarschuwen. Ease, UTC, Frankrijk – een app die de beste smart devices in termen van efficiency en connectiviteit aanbeveelt en services zoals het afleveren van supermarktproducten en online shoppen aanbiedt. Everlook, Imperial College London, Verenigd Koninkrijk – een personal shopping assistant in de winkel op basis van Google Glass die kopers helpt artikelen te vinden en betalingen verricht.
Fallse, Einseirb-Matmeca, Frankrijk – een app die mensen helpt lange rijen bij de kapper, dokter en de sportschool te vermijden. De dienst laat mensen automatisch weten hoe lang ze moeten wachten na aankomst. ITeam, Einseirb-Matmeca, Frankrijk – een app die forenzen helpt het minst volle treinstel te vinden of het meeste dichtbij zijnde treinstel van hun volgende trein als zij moeten overstappen. Na Rae, Dankook University, Zuid-Korea – de app Your Energy Solution (YES) biedt huishoudens een geavanceerde oplossing om de elektriciteitsrekening tot een minimum te beperken door op een efficinte manier gebruik te maken van alternatieve energie. Nightingale, Loughborough University, Verenigd Koninkrijk – Homeaide is een mobiele toepassing die personen met een mentale of fysieke beperking in staat stelt apparaten in de woning te bedienen, hun gezondheid te monitoren, deel te nemen aan lokale evenementen en visual/audio reminders te ontvangen via hun mobiele device, zodat ze zelfstandiger zijn in hun eigen woning. Porta, University College London, Verenigd Koninkrijk – een lichte, digitale deurbel en intercomsysteem met een gentegreerde app waarmee je kunt spreken met de persoon die aanbelt, zelfs wanneer je niet thuis bent. Team Quandrum, People’s Education Society Institute of Technology, Bangalore, India – een app die een veiligheidsnet creert voor de lokale gemeenschap door een beroep te doen op gebruikers om ervoor te zorgen dat de reactietijd bij noodgevallen tot een minimum wordt beperkt. The Brain Trust, Cummins Women Engineering College, Poona, India – een app om het areaal rond boerderijen sneller, meer flexibel en veiliger te irrigeren.
UCL GO, University College London, Verenigd Koninkrijk – My EYE is een mobiele toepassing die slechtzienden en blinden helpt gevaarlijke obstakels voor voetgangers te detecteren. De camera van de mobiele telefoon stuurt een signaal naar de Bluetooth-enkelband die trilt zodra de camera een gevaarlijke situatie detecteert. Porto Alegre, Unisinos, Brazili – Alert Ecoside is een app om problemen in de stad, zoals kapotte verkeersborden, verstopte afwateringen en omgevallen bomen te melden.

De IT Challenge van Atos ging in 2012 van start om de ontwikkeling van innovatieve concepten door de nieuwe generaties IT-professionals te stimuleren. Sindsdien is deze internationale competitie uitgegroeid tot een jaarlijks event voor studenten aan partneruniversiteiten in 10 landen. De wedstrijd heeft winnende ideen voor de Olympische Spelen en connected cars onder de aandacht gebracht. Zoals een app die de beste snelheid aan automobilisten adviseert waarbij verkeerslichten net op groen springen om uitlaatgassen van auto’s te beperken. Of een app voor het plannen van aanwezigheid tijdens sportevenementen bij de Olympische Spelen.

Het winnende team van de IT Challenge 2015 wint een reis naar Barcelona met een bezoek aan het mobiele kenniscentrum van Atos. Hier ontmoeten zij deskundigen van het bedrijf die hen begeleiden bij de verdere ontwikkeling en de marktintroductie van hun apps. De twee geselecteerde teams ontvangen daarnaast een tablet en een Atos-diploma voor het leveren van een buitengewone prestatie. Bovendien maken zij kans op een felbegeerde stage bij Atos.

Voor meer informatie en aanmelding: www.atositchallenge.net.

[1] De non-profitorganisatie EEBus Initiative e.V. brengt toonaangevende ondernemingen, verenigingen en stakeholders uit de Duitse en internationale energie-, telecommunicatie- en elektriciteitssector samen.