Industry Wire

‘Badkamerspiegel wordt nieuwe verkoper’

Apparaten en voorwerpen in en om het huis of aan het lijf gaan in de nabije toekomst persoonlijke aanbiedingen doen. In 2020 koopt de consument rustgevende thee via de badkamerspiegel, omdat de spiegel laat zien dat de nachtrust beter kan en welke producten hierbij kunnen helpen. De consument zal zelf bepalen welke organisaties daarbij gebruik mogen maken van zijn dataprofiel.

Dat is het toekomstbeeld dat de expertgroep Orientation van onderzoeksprogramma Shopping2020 in haar eindrapport schetst. Het onderzoeksprogramma, waaraan 16 brancheorganisaties deelnemen, ontwikkelt een visie op hoe de consument shopt in 2020. De expertgroep Orientation voorziet dat in de nabije toekomst een samenspel tussen technologie en consument zal zorgen voor een naadloze interactie met merken en organisaties. In het rapport beschrijven de experts badkamerspiegels die aan de hand van door wearables verzamelde data een aanbieding doen voor bijvoorbeeld rustgevende thee. De consument kan de thee met een stemcommando direct bestellen. Ook gaan wearables en sensoren de kwaliteit en het gebruik van allerlei artikelen meten en communiceren. Zo krijgt de consument een aanbod via bijvoorbeeld zijn smart glasses van de lokale sportwinkel, wanneer zijn loopschoenen aan vervanging toe zijn. Victor Hoong, Director Digital en Retail Industrie Lead bij Deloitte en voorzitter van de expertgroep Orientation: ‘Veel van deze technologieën om de oriënterende consument te bedienen, bestaan al. Het is slechts een kwestie van tijd voordat alles daadwerkelijk connected en geaccepteerd is.’

Consument baas over eigen data
Bedrijven zullen volgens de experts in 2020 technologie nog meer gebruiken om informatie over de consument te verzamelen om vervolgens daarmee hun producten en diensten onder de aandacht te brengen. Regulering rondom privacy zal strenger zijn geregeld, maar juist door de consument zelf de controle te geven. Zo kan de consument bepalen wie wel of geen toegang heeft tot (een gedeelte van) zijn dataprofiel. In ruil voor persoonlijke, relevante aanbiedingen zal de consument met enkele organisaties en merken zijn persoonlijke gegevens over gezondheid, bezittingen en gedrag willen delen. David Veldt, Strateeg bij LECTRIC Groep en gastheer van de expertgroep Orientation: ‘Data analyse en monitoring wordt nog belangrijker voor het naadloos volgen van de klant over alle touch points en kanalen heen. Om als merk dit optimaal te mogen blijven doen, moet je echt tot de inner circle van de klant (blijven) behoren en deze er absolute meerwaarde voor teruggeven!’ Om die reden beveelt de expertgroep organisaties aan om een goede relatie met de consument op te bouwen, zodat ze gebruik mogen maken van zijn dataprofiel. Investeren in nieuwe technologieën die consumentenbehoeften kunnen voorspellen, zullen daarvoor noodzakelijk zijn.

Het gehele rapport van de expertgroep Orientation van Shopping2020 is gratis te downloaden via shopping2020.nl.

Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.

Deel dit bericht