Industry Wire

Geplaatst door HU.nl

Bedrijven moeten technologie gebruiken om hun menselijke kant te laten zien

Vaak worden menselijkheid en technologie gezien als twee uitersten. Maar bedrijven kunnen, en moeten, technologie juist inzetten om menselijker over te komen bij hun klanten. Dat stelden Lotte Willemsen en Hans Bouwknegt tijdens hun openbare les op 29 september. Beide werden hier geïnaugureerd als lectoren van het kersverse lectoraat Crossmedia Business.

83% van de Nederlandse bedrijven vindt het een prioriteit om zich op digitaal gebied aan te passen. Maar volgens Lotte Willemsen slaagt slechts 26% van de bedrijven hierin. En dat terwijl conventionele bedrijven worden bedreigd door slimme start ups die door middel van technologie een goedkoop product kunnen aanbieden. Denk aan wat de komst van Uber voor de taxibranche heeft betekend, AirBnB voor de hotelbranche en Netflix voor de tv-branche.

Laat je menselijke kant zien

De kansen in de markt liggen voor conventionele bedrijven in de persoonlijke beleving van klanten. Mensen relateren zich het meest aan andere mensen. Om ‘likeable’ te zijn voor hun klanten moeten bedrijven de digitale omschakeling inzetten om hun menselijke kant te laten zien. Dit gebeurt al veel op het gebied van webcare, maar bijvoorbeeld ook bij een energieleverancier die zijn slimme thermostaat een menselijke naam geeft en menselijke eigenschappen toeschrijft. En zoals de zelfrijdende shuttle Olli, ontworpen door het innovatieve bedrijf Local Motors, die een gezichtje heeft en die terugpraat en zelfs grapjes maakt. “Dit is behoorlijk effectief”, aldus Lotte Willemsen.

Laat zien dat je je klant begrijpt

Bedrijven kunnen er ook voor kiezen om de menselijke maat op een andere manier op te zoeken, door hun klanten meer als individuen te benaderen. Je kunt op verschillende manieren laten zien dat je je klant begrijpt. Bij Nike en Lego kunnen klanten bijvoorbeeld producten co-creëren. Maar je kunt een klant ook alleen producten aanbieden die relevant zijn. Waar vroeger iedere klant dezelfde campagne-e-mail kreeg, zullen bedrijven meer en meer op basis van het gedrag van klanten de juiste aanbevelingen voor hen doen. Netflix is hier al ver in. “Zij claimen dat 75% van de abonnees zich laat beïnvloeden door de aanbevelingen van dit bedrijf”, aldus Hans Bouwknegt.

Privacy waarborgen

Bouwknegt ziet kansen voor een nieuw model om privacy van klanten te kunnen garanderen. Hierbij krijgen serviceverlenende bedrijven niet alle data in beheer. Mensen vinden het gebruik van data vaak eng. Maar als de privacy goed geregeld is, komt er ook ruimte voor klanten om de rooskleurige kant ervan in te zien. “Wij – de klanten – voeden het bedrijf met kennis. Niet het bestuur of de aandeelhouders.” Volgens Bouwknegt zullen bedrijven die data zo inzetten exponentieel groeien. Het belang van onderzoek naar de inzet van technologie op een menselijke manier, werd tijdens de openbare les onderschreven door Ton van Mil, directeur Economic Board Utrecht. “Het werk van Lotte en Hans zal cruciaal zijn in de digitale transformatiefase waarin we zitten”, stelde hij.

Economische ontwikkeling staat voor de HU hoog op de kaart

De economische ontwikkeling van de regio Utrecht staat bij Hogeschool Utrecht hoog op de kaart. Door bijvoorbeeld praktijkgericht onderzoek te doen in partnerschap met bedrijven (en andere instellingen). De kennis die hieruit voortvloeit komt ten goede van de beroepsgroep, maar ook van het onderwijs dat de hogeschool aanbiedt. Door nieuwe kennis te ontwikkelen draagt de HU bij aan de concurrentiekracht van de regio en het welzijn van de inwoners.

Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.

Deel dit bericht