Betalen met digitale gulden rukt op in Nederland

AMSTERDAM – Steeds meer Nederlanders en bedrijven betalen met de virtuele variant van de gulden, de Guldencoin. Maar liefst 65 zaken in heel het land – van winkels tot horecazaken, van webshops tot health centra – accepteren hem als betaalmiddel en enkele duizenden gebruikers betalen ermee via hun smartphone of computer

De Guldencoin werd in april geïntroduceerd door een groep Amsterdammers die hiermee een knipoog naar de Nederlandse Gulden willen maken en een alternatief voor de euro willen bieden. Ook zochten ze naar een innovatieve manier om veilig en contactloos te kunnen betalen. Met de Guldencoin creëerden ze een open source netwerk dat gedragen wordt door de gebruikers.

De eerste ondernemer die hem accepteerde was de Subway in Leeuwarden, gevolgd door Subway’s in Kampen en Assen en Cafetaria De Prins in Amsterdam. Daarna ontstond een uitdijende community van mensen die de Guldencoin gingen promoten en gebruiken.

Zij hebben ervoor gezorgd dat steeds meer ondernemers hem als betaalmiddel accepteren. Inmiddels kunnen mensen met Guldencoins betalen bij coffeebars, sportwinkels, boekenwinkels, wijnhuizen, tekstbureaus, onderwijswinkels, houthandels, websitebouwers, computerbedrijven, speelgoedwinkels, sportscholen, ontharingscentra en er zelfs goud en zilver van kopen. Alleen al de laatste drie maanden sloten zich ruim dertig nieuwe bedrijven aan

Terwijl contactloos betalen via de mobiele telefoon heel recent nog als te onveilig werd bestempeld, kunnen gebruikers van de Guldencoin wel veilig via hun smartphone afrekenen. ,,Het is echt innovatief en we lopen ver vooruit op het digitaal betalen met de telefoon. De Guldencoin maakt contactloos betalen laagdrempelig en gratis,” stelt oprichter Rijk Plasman.

Het systeem maakt gebruik van een zelfcontrolerend netwerk. Gebruikers hebben een digitale portemonnee die ze via de app op hun smartphone kunnen aanklikken om te betalen. Ondernemers kunnen een account aanmaken waarop de administratie van betalingen, facturen en BTW-specificaties automatisch wordt bijgehouden. Als ze willen, kunnen zij de Guldencoins waarmee klanten betalen meteen laten overzetten naar euro’s

De waarde van de Guldencoin wordt bepaald door vraag en aanbod. Momenteel zijn 650 Guldencoins 1 euro waard. Plasman: ,,We willen de euro niet vervangen. We willen mensen een keuze geven om met een digitale munt te betalen. We bieden hun vooral gebruiksgemak. De Guldencoin is makkelijk, snel en kosteloos en er zijn geen externe partijen die de waarde ervan bepalen. We zien nu dat er veel mensen zijn die ermee willen betalen.”

Om mensen te stimuleren de digitale munt te gebruiken kunnen ze de eerste 100 Guldencoins gratis aanvragen via de website Guldencoin.nl. Ook de mobiele apps zijn gratis te downloaden.