Industry Wire

Van Big Data naar Right Data: optivo verbetert klantrelatie door data-driven omnichannel aanpak

Amsterdam, 29 september 2014 – Consumenten gebruiken steeds vaker verschillende kanalen bij het zoeken naar informatie over producten en diensten, en voor de aankoop ervan. Bedrijven moeten er dus voor zorgen dat hun klanten gemakkelijk toegang hebben tot de specifieke informatie die ze zoeken, via het communicatiekanaal dat ze willen. Daarom brengt e-mail marketing specialist optivo nu een aantal nieuwe functies in zijn omnichannel marketing-oplossing.

Van big data naar right data
Customer intelligence zorgt voor een gerichtere communicatie via marketing e-mails, met betere klantenbinding als resultaat. Hoe gedetailleerder de beschikbare informatie, des te persoonlijker de communicatie met de klant kan worden. Optivo breidt nu de customer intelligence mogelijkheden van optivo broadmail uit met de “Live Analytics” functie, waarmee een verkennende segmentanalyse kan worden gedaan. Deze functie voldoet aan de strengste eisen voor de analyse en segmentatie van klantgegevens in real time en kan individueel worden toegepast, rekening houdend met de interesses van ieder contact. Automatisch en effectief, op basis van de beschikbare ruwe data. Dankzij snelle, geïndividualiseerde segmentatie (“Segment of One”), wordt klantinformatie bij het openen van email, clicks, transacties en data uit post-click tracking geanalyseerd door optivo broadmail.

Bedrijven kunnen ook data uit externe bronnen opnemen in hun analyses, zoals data afkomstig van webanalyse, e-commerce, online winkelen en CRM-systemen. Om een zo breed mogelijke pool van gegevens te kunnen faciliteren, biedt optivo broadmail interfaces voor veel bestaande systemen, waaronder Adobe Analytics, Econda, Webtrekk, Etracker, Google Analytics, IBM Coremetrics, Comscore, Magento, Hybris en Oxid evenals Salesforce en Microsoft Dynamics.

De data, die wordt verzameld door optivo® broadmail, kan eenvoudig worden gebruikt via een grafische user interface. Hierdoor kunnen sterk geïndividualiseerde gebruikersprofielen worden gegenereerd, die continu automatisch en in real-time worden bijgewerkt. ‘Marketing managers kunnen bijvoorbeeld potentiële breakaway klanten identificeren – klanten die in het verleden zeer actief waren en nu dus aanzienlijk minder – en bereiken deze direct met bijvoorbeeld persoonlijke incentive e-mails’, zegt Ulf Richter, Managing Director van optivo GmbH.

Print mailings als extra kanaal voor optivo® broadmail
Het optivo portfolio aan dialoogmarketing-oplossingen wordt uitgebreid met een extra kanaal: naast e-mail, mobiel/SMS, web, social media en fax, ondersteunt optivo broadmail nu ook fysieke print mailings. De geïndividualiseerde brieven, postkaarten en flyers worden in de hoogste afdrukkwaliteit verzorgd door optivo. Verzending en levering wordt uitgevoerd door Deutsche Post DHL. De twee bedrijven bundelen op deze manier hun krachten.

Verschillende informatiekanalen kunnen moeiteloos worden gecombineerd dankzij optivo broadmail. ‘Testcampagnes van Deutsche Post DHL bevestigen dat crossmediacampagnes waarbij zowel offline als online kanalen ingezet worden, aantoonbaar effectiever zijn dan een mono-mediabenadering. Door de synchronisatie van print mailings en e-mailings, kan een tot 50 procent beter resultaat behaald worden’, vertelt Dr. Marc Pisoke, Senior Vice President Product Management Press & Digital Transformation Direct Marketing, Deutsche Post DHL.

Adverteerders profiteren ook van de kostenbesparingen die geïntegreerde campagnes bieden. optivo is de eerste marketing automation specialist met een omnichannel dialoogbenadering, waarbij de online en offline werelden zo effectief gecombineerd worden.

Persoonlijke aankooptips en productaanbevelingen via e-mail
‘Aankooptips en productaanbevelingen zijn vandaag de dag erg populair in e-commerce. Deze trend is ontstaan dankzij het feit dat de kwaliteit van dergelijke voorstellen inmiddels aan de hoogste verwachtingen voldoet,’ zegt Ulf Richter. Aanbevelingen zijn nu ook onmisbaar in e-mail marketing – algoritmen worden steeds meer verfijnd en de aanbevelingen worden steeds meer doelgericht.

Dankzij het dataprofiel en de informatie over klantacties uit het verleden, weet het systeem welke aankooptips en productaanbevelingen – die altijd volledig up-to-date zijn – moeten worden gepresenteerd aan de klant. Voor het inschakelen van deze op maat gemaakte aanbevelingen, zijn de templates voorzien van tijdelijke placeholders. Deze worden vervolgens automatisch in real time ingevuld door optivo broadmail – op het exacte tijdstip waarop de e-mail daadwerkelijk wordt geopend. Dit stelt bedrijven in staat om flexibeler en individueler te handelen dan ooit tevoren. Producten en de prijzen zijn aan te passen, zelfs afhankelijk van beschikbaarheid van de producten, tot op het moment van het openen van de e-mail.

Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.

Deel dit bericht