Blokhuispoort Leeuwarden van Rijk naar gemeente

De voormalige gevangenis Blokhuispoort in Leeuwarden gaat naar de gemeente. Die draagt het monumentale pand vervolgens over aan BOEi, de Nationale Maatschappij tot Behoud, Ontwikkeling en Exploitatie van Industrieel erfgoed. BOEi beheert en ontwikkelt het gebouw verder.

Leeuwarden koopt het monumentale pand voor 1 euro van het Rijk. Op de vastgoedmarkt was geen belangstelling voor het pand te verwachten, terwijl bezit en onderhoud het Rijk wel geld kostte. De laatste jaren heeft het Rijk het mogelijk gemaakt dat de voormalige gevangenis al toegankelijk was voor het publiek.

Afspraken over kantoren

Verder werkt Leeuwarden mee aan een gewijzigde bestemming van een leeg kantoorpand van het Rijk aan de Tesselschadestraat. Daarmee wordt het pand gemakkelijker te verkopen en verdwijnen er overtollige vierkante meters kantoorruimte van de markt. De vleugel van het Paleis van Justitie aan de achterzijde (Harmonieplein) is aan de gemeente te koop aangeboden. De gemeente en het Rijk denken na over sloop om een verbetering van de stedenbouwkundige kwaliteit van dit plein mogelijk te maken en overtollige kantoorruimte uit de markt te halen.

Het Rijksvastgoedbedrijf is tevreden over het pakket aan afspraken. De gemeenteraad van Leeuwarden moet uiteraard nog wel akkoord gaan.