Bouw studententoren op TU/e-terrein begonnen

Deze maand is de nieuwbouw begonnen van een veertien verdiepingen tellende woontoren voor studenten op de TU/e-campus. De toren, waarin 303 wooneenheden komen, moet voor september 2016 klaar zijn.

Een  van de onderdelen van het huisvestingplan van de universiteit, Campus 2020 is de bouw van een studententoren op het TU/e-terrein. Het creëren van studentenhuisvesting past binnen de strategie om te komen tot een campus van internationale allure met nationaal belang.

Vestide, onderdeel van Woonbedrijf, ontwikkelt en realiseert deze nieuwe studententoren, met een grondoppervlak van ongeveer 850 vierkante meter, tussen het gebouw Potentiaal en het Studentensportcentrum. De aannemer is Huijbregts Relou, de architect is Joost Hovenier van Office Winhov, in samenwerking met Office Haratori (Zürich) en BDG Architecten Ingenieurs Almere.

Eerder deze maand begon de aannemer met het boren van de palen en het leggen van de fundering. Er wordt niet geheid. Daarna wordt het veertien verdiepingen tellende gebouw ‘in prefab’, met behulp van kant-en-klare vloeren en gevelpanelen, opgebouwd. Elke twee weken bouwt de aannemer een complete verdieping in ruwbouw.

Nog een woontoren
Het nabij gelegen gebouw Potentiaal wordt momenteel ook omgebouwd tot een woontoren voor studenten. In dit gebouw komen ook zo’n 300 woonunits, en daarnaast nog kleine detailhandel, een restaurant en een café. Dit moet bijdragen aan een levendige campus met plaats voor onderwijs, ondernemen, sport en wonen.