BSA | The Software Alliance: hoogste Nederlandse schikking in 2014 bedraagt 140.000 euro

Amsterdam, 9 april 2015 – De hoogste schikking die in 2014 door BSA | The Software Alliance (BSA) in Nederland werd getroffen, bedroeg 140.000 euro. Dit was alleen de vergoeding die het bedrijf moest betalen voor illegaal softwaregebruik. De kosten voor het aanschaffen van de juiste licenties kwamen daar nog bovenop. Om hoge kosten door illegaal softwaregebruik te voorkomen, moeten Nederlandse bedrijven aandacht besteden aan hun softwarelicenties. Daarom lanceert BSA in april 2015 de ‘Fact or Fiction’-campagne bedoeld om het Nederlandse mkb te helpen met het beter beheren van zijn licenties en voor te lichten over Software Asset Management (SAM).

‘Fact or Fiction’-campagne
Met de ‘Fact or Fiction’-campagne adviseert en assisteert BSA bedrijven en biedt het ze hulpmiddelen om de situatie rondom hun softwarelicenties te inventariseren en mogelijke licentieproblemen op te lossen. BSA zet daarvoor social media, online advertenties, video’s en andere marketingkanalen in. BSA biedt tips in de vorm van e-books alsmede vier webinars over cybersecurity en het niet voldoen aan de wet rondom softwarelicenties. Hiermee helpt BSA bedrijven compliant te blijven of te worden. Dit alles is bedoeld om mogelijke risico’s, zoals malware, te voorkomen.

“In deze nieuwe campagne proberen we fabeltjes rondom bedrijfssoftware tegen te spreken en bedrijven bewust te maken van het gebruik van ongelicentieerde software. Het bewustzijn van bedrijven omtrent hun eigen licenties is de sleutel tot deze campagne”, zegt Georg Herrnleben, Senior Director Compliance & External Affairs EMEA bij BSA | The Software Alliance. “Feiten liegen niet. Het gebruik van software zonder licentie is een risico en 25 procent van alle software in Nederland wordt gebruikt zonder licentie. Bedrijven zijn zich hier vaak niet van bewust. De oorzaak is meestal een gebrek aan informatie en kennis over het onderwerp. Maar Software Asset Management hoeft voor bedrijven geen hocuspocus te zijn.”

Resultaten 2014
BSA constateerde in 2014 dat over diverse sectoren niet aan de wetgeving rondom softwarelicenties werd voldaan. Bedrijven in de retailsector en zakelijke dienstverleners waren de grootste gebruikers van illegale software. BSA stelde vast dat 25 procent van de bedrijven in de detailhandelssector en achttien procent van de bedrijven in de zakelijke dienstverlening ongelicentieerde software gebruikten. De bouwsector eindigde op de derde plaats met vijftien procent.

“We merken dat er nog steeds veel misvattingen bestaan tussen bedrijven en hun leveranciers. Ondanks dat er complete infrastructuren worden opgeleverd, zijn er geen of onduidelijke afspraken over het gebruik van software”, zegt Herrnleben. “We zien ook dat veel bedrijven niet bekend zijn met de gebruiksvoorwaarden. Veel bedrijven denken dat iedere werknemer alleen een eigen licentie nodig heeft als de software gelijktijdig wordt gebruikt. Dit hangt echter af van de licentie, die in veel gevallen gaat over het aantal apparaten in plaats van het aantal gebruikers. Bedrijven gebruiken vaak niet eens bewust software zonder licentie. Toch is het cruciaal voor ze om de softwarelicenties in de gaten te houden, om dure consequenties te vermijden.”

Hulpmiddelen
BSA ondersteunt bedrijven ook in het implementeren van best practices op het gebied van softwarelicenties. De organisatie biedt bedrijven verschillende online tools en tips die helpen bij SAM, zodat bedrijven (blijven) voldoen aan de regelgeving rondom softwarelicenties.

Ga voor meer informatie over SAM en online hulpmiddelen naar www.bsa.org. Om het gebruik van software zonder licentie te rapporteren, bezoek www.reporting-emea.bsa.org en wordt beloond met een maximum van 10.000 euro. Klik hier voor alle feiten rondom de ‘Fact or Fiction’-campagne.