Geplaatst door Microsoft

Carlsberg Group gaat ‘GloCal’ met Office 365

Carlsberg is al 160 jaar een begrip in Denemarken en daarbuiten. Het biermerk is vooral de afgelopen veertien jaar snel gegroeid. Het ontwikkelde zich van een sterke lokale speler tot een producent van wereldformaat met vijfhonderd verschillende merken en een notering in de top 4 van grootste bierbrouwerijen wereldwijd. Deze groeitrend zorgde ervoor dat het bedrijf op zoek moest naar een manier om de wereldwijd verspreide activiteiten goed op elkaar af te stemmen en te zorgen voor kwaliteitsproducten vanuit alle productielocaties. De brouwerij koos voor de technologie van Microsoft om die uitdagingen aan te gaan.

De Carlsberg Group creëerde onder de naam ‘GloCal’ een overkoepelende visie op de bedrijfsvoering. Die is gericht op wereldwijde efficiency zonder de lokale Deense roots uit het oog te verliezen. Om invulling te geven aan deze visie, selecteerde Carlsberg Microsoft Office 365 als complete productiviteits- en samenwerkingsoplossing voor alle medewerkers.

“Een van de manieren waarop we onze medewerkers beter laten samenwerken, is het gebruik van Office 365”, zegt Etienne Dock, vicepresident IT-architectuur en Sourcing van Carlsberg. “Welk device je ook gebruikt en waar je ook zit, met de cloud bestaan er geen grenzen en kunnen we ons beter focussen op het brouwen van het beste bier van de wereld.”

De medewerkers bij Carlsberg gebruiken Microsoft Exchange Online. Zij profiteren verder van Microsoft Lync Online voor webconferencing en instant messaging. Virtuele teams werken samen aan projecten met behulp van Microsoft SharePoint Online en medewerkers gebruiken Yammer Enterprise als sociaal platform voor messaging en samenwerking.

De Carlsberg Group profiteerde ook van de geïntegreerde productiviteits- en samenwerkingsmogelijkheden van Office 365 bij de lancering van de Carlsberg Supply Chain (CSC). Dit is het belangrijkste GloCal-initiatief van de brouwerij. Doel is het stroomlijnen van de wereldwijde supply chain. CSC gebruikt webconferencing-, instant messaging- en samenwerkingssites binnen Office 365 voor het centraal beheren van de inkoop, productie, logistiek en planning. Deze processen vonden eerder decentraal plaats.

“Bier is zwaar en daarom willen we het niet over al te lange afstanden vervoeren”, zegt Dock. “Bovendien zijn brouwerijen kapitaalintensief en willen we het aantal productievestigingen dus beperken. De Carlsberg Supply Chain profiteert sterk van het gebruik van Office 365 als wereldwijde samenwerkingstool voor interactie en informatie-uitwisseling. Daarmee is er een balans tussen de twee variabelen te creëren, optimaliseren we de bedrijfsvoering en besparen we op kosten.”

Met gebruikersvriendelijke tools en een social networking-platform dat communicatie via elk device mogelijk maakt, is Carlsberg zichzelf als het ware opnieuw aan het uitvinden. Doordat medewerkers wereldwijd onderling zijn verbonden, zijn klanten beter – en tegen lagere kosten − te bedienen. Zo werken de vertegenwoordigers die pubs en restaurants bezoeken, met een mobiel device waarmee ze onder meer hun ervaringen delen met collega’s wereldwijd. “Wij zijn dankzij Office 365 een echte GloCal-organisatie geworden”, besluit Dock.