Industry Wire

Geplaatst door Motion 10

Case study: Hoe kan Heisterkamp flexibel blijven inspelen op de veranderingen in de sector transport?

Rotterdam, 24 mei 2016 – De sector Logistiek en Transport heeft te maken met veel veranderingen. Heisterkamp wilde de infrastructuur daarom schaalbaar en zo flexibel mogelijk inrichten. Motion10 hielp hen daarbij, met een ESB op basis van BizTalk.  

Heisterkamp Transportation Solutions is Europees marktleider op het gebied van Trailertrucking, met 1.600 medewerkers, 1.000 trucks en vestigingen in Nederland, België Duitsland, Polen, Letland en Roemenië. Naast Trailertrucking is Heisterkamp een vooraanstaand partner op het gebied van Leasing, Rental, en Service voor (Used) Trucks en Trailers.

Schaalbaar en flexibel met een ESB op BizTalk 
Tom van Noort, manager ICT bij Heisterkamp, legt uit waarom de organisatie de infrastructuur zo flexibel mogelijk wilde maken: “Om in de toekomst snel in te kunnen spelen op veranderingen, moet je schaalbaar en flexibel zijn. Je infrastructuur moet toekomstbestendig zijn. Daarvoor is dit project met de ESB (Enterprise Service Bus) op basis van BizTalk een noodzakelijk voorstadium.”

Een black box, maar een levendige business case 
“Motion10 is aangedragen door Microsoft als dé specialist om met Biztalk een oplossing te bieden voor het integratievraagstuk. We hebben gekozen voor Motion10 omdat Gijs in ’t Veld (CTO ) hier geweest is. Ik liet hem het schema van onze architectuur zien, waarna Gijs vertelde wat zijn visie was op hoe dat opgelost moest worden. Dat was een goed verhaal; Gijs heeft me geholpen de business case levendiger te maken, terwijl het toch een redelijke ‘black box’ is.” 

Overgang en toekomst
Heisterkamp had bij de overgang naar de ESB veel baat bij de expertise van Motion10. Toch ziet Tom van Noort achteraf leerpunten voor de toekomst: “Het is denk ik belangrijk om goed te kijken naar de sizing. Achteraf gezien hadden wij dat ook kunnen doen. Hoe lager de kosten zijn, hoe makkelijker zo’n traject te verantwoorden is. Achteraf alsnog een andere machine erbij zetten en eventueel naar cluster gaan is wat mij betreft een slimmere oplossing.”

Al met al leeft bij Heisterkamp wel het gevoel dat de doelen van deze overgang bereikt zijn. Tom van Noort: “Het belangrijkste voordeel van de nieuwe applicatie-architectuur? Schaalbaarheid en flexibiliteit. De sector transport is aan heel veel wijzigingen onderhevig. Om daar snel op in te kunnen spelen, is dit een noodzakelijke stap. Op het moment dat we straks klanten gaan aansluiten, hoeven we dat bijvoorbeeld niet meer aan twee kanten te doen. We zijn klaar voor de toekomst.”

Meer over de resultaten van dit project en de belangrijkste leerpunten leest u in de volledige case study.

Over Motion10
Wij helpen organisaties om beter, slimmer en efficiënter te werken. Omdat zij willen groeien, veranderen of innoveren. Wij verbinden mensen, systemen en processen. Integratie zit in ons DNA en wij zijn specialisten in digitaal samenwerken en business intelligence. We weten hoe we meer waarde kunnen halen uit de systemen en informatie die organisaties rijk zijn.

Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.

Deel dit bericht