CBP: Registratie Internationale Privacyconferentie geopend

Het College bescherming persoonsgegevens (CBP) organiseert van 26 tot en met 29 oktober 2015 de Internationale Privacyconferentie met als thema ‘Building bridges’. De bescherming van persoonsgegevens is in de verschillende rechtsstelsels op zeer uiteenlopende wijze in wetgeving vastgelegd. Zonder daar verandering in te willen aanbrengen, zullen tijdens deze conferentie privacyexperts van over de hele wereld praktische en pragmatische oplossingen bespreken die tot doel hebben te zorgen voor een betere privacybescherming. De registratie voor de conferentie is geopend.

“De praktische oplossingen kunnen ook helpen om de verschillen in privacywetgeving tussen de VS, EU en andere werelddelen voor burgers, bedrijven en overheden hanteerbaarder te maken”, aldus Jacob Kohnstamm, voorzitter van het CBP. De bescherming van persoonsgegevens is over de wereld verschillend geregeld. Zo is de bescherming van persoonsgegevens in Europa een fundamenteel recht, terwijl in de VS de bescherming van persoonsgegevens in het consumentenrecht is verankerd. Dit leidt tot onduidelijkheden en dilemma’s voor individuen, bedrijven en overheden. Gegevensverwerkingen door populaire niet-Europese internetdiensten passen bijvoorbeeld niet altijd binnen het Europese recht.

Privacy Bridges project
De conferentie borduurt voort op het ‘Privacy Bridges’ project dat de CBP-voorzitter, Jacob Kohnstamm heeft geïnitieerd. In dit project werken Amerikaanse en Europese privacydeskundigen onder leiding van het Instituut voor Informatierecht (IViR) van de Universiteit van Amsterdam en het Massachusetts Institute of Technology (MIT) aan praktische en pragmatische oplossingen, aan ‘privacybruggen’. Zij presenteren hun resultaten tijdens de conferentie. De deelnemers van de conferentie zullen de uitkomsten bediscussiëren en verder verrijken.

Internationale Privacyconferentie
De Internationale Privacyconferentie wordt gehouden in de Passenger Terminal Amsterdam. De conferentie kent een open en een besloten deel. Tijdens het openbare deel op 28 en 29 oktober gaan privacyexperts uit de private en publieke sector, universiteiten, ngo’ s en toezichthouders van over de hele wereld met elkaar in discussie. Het besloten deel op 26 en 27 oktober betreft de jaarvergadering van privacytoezichthouders en is alleen toegankelijk voor geaccrediteerde organisaties. Dit gedeelte wordt ingevuld door het uitvoerend comité van de internationale conferentie onder voorzitterschap van de toezichthouder uit Nieuw Zeeland.

Meer informatie over het programma, de locatie en registratie is te vinden op www.privacyconference2015.org.